Signaturmelodier

Den avslutande artikeln i avsnittet “Film- och musikproduktionen” handlar lite om signaturmelodier, ledmotiv och temasånger i filmer.

Många förknippar termen signaturmelodi med “Bamses sång” (“Heja Bamse”) eller den lilla trudelutten från Björnes magasin, men sanningen är den att även en långfilm kan ha en signaturmelodi. Många har sett Disney-klassikern Robin Hood och minns kanske därifrån temasången “O-de-lally” – detta är ett typexempel på en signaturmelodi.

Temasång

Det händer att en producent eller regissör vill ha en sång, eller flertalet sånger, skrivna specifikt för filmen de arbetar med. “My Heart Will Go On” är ett nämnt exempel, och bland andra märks “When You Wish Upon A Star” från Pinocchio och “Footloose” från Footloose. En temasång bör reflektera en films innehåll och syfte med sina melodier och texter.


Footloose – signaturmelodi tillika temasång (1984).

Soundtrack-album

För en film med en distinkt och bra temasång kan det ofta vara gynnsamt att skapa ett Soundtrack-album. Särskilt för filmer som är rena musikaler, såsom Phantom of the Opera (2004). I musikaler är det väldigt viktigt med kontinuitet och upprepande av signaturmelodier och andra melodier, och i just Phantom of the Opera används en mycket dramatisk signaturmelodi med kyrkorgel i huvudrollen, vilken återkommer ett antal gånger. Det Soundtrack-album som sålt mest genom tiderna är dock inte en musikal utan återigen nämnda Titanic (vinst beräknad till 26 miljoner dollar!)


Trailer för Phantom of the Opera. Hör signaturmelodi vid bland annat 0.20 och 1.00.

Ledmotiv

Signaturmelodier - noterLedmotiv i musik har funnits längre än filmen, och är väldigt dramatiskt effektiva. Ett ledmotiv kan vara kopplat till både signaturmelodi och temasång men oftast finns ett flertal i varje film. John Williams är en kompositör som använder sig mycket av ledmotiv – alla vet vilken musik som förknippas med Darth Vader i “Star Wars”! I en av Disneys tecknade kortfilmer – Peter och vargen – används musik helbaserad på olika ledmotiv, av den ryske romantiske tonsättaren Sergej Prokovjev. Kortfilmen finns med i bland annat Disneys åttonde klassiker Make Mine Music (1946), och du kan se första delen av den nedan. Att hitta exempel på ledmotiv är ingen konst eftersom berättaren Sterling Holloway på ett mycket konkret maner pekar ut dem för dig i följande klipp.


Peter och vargen (1946) med Prokovjevs musik (1936)

Ledmotiv behöver inte symbolisera personer eller figurer utan kan också stå för både konkreta koncept (såsom floder) och abstrakta koncept (såsom kärlek). Ledmotivstekniken har sitt ursprung i Wagners operor från 1860-talet, och var oerhört betydande inom den tidiga filmmusiken (från 30- och 40-talen).

Artikel publicerad den 22 augusti 2010.

Nästa artikelavsnitt handlar om filmmusikens historia. Börja från början med stumfilmen!

Gå tillbaka till avsnittet Film- och musikproduktionen.