Rachel Portman

År 1934 började de dela ut Oscarsstatyetter för bästa bakgrundsmusik. Först 62 år senare – år 1996 – delades en ut till en kvinnlig kompositör. Året efter vann en annan kvinna priset, men efter det har det varit mansdominans. Detta innebär inte att kvinnor är sämre kompositörer. Faktum är, om man ser till mängden manliga filmkompositörer och jämför den med antalet kvinnliga så blir det nog statistiskt “rättvist” med 2 vinster på totalt ca 90 priser (vissa år har två priser delats ut). Med all säkerhet går det inte att lösa detta problem bara genom att försöka få fler kvinnor att intressera sig för filmmusikbranschen, men den diskussionen lämnar vi för stunden. Fokus ska nämligen ligga på Rachel Portman. Det var just hon som vann den där Oscarn år 1996 – för musiken till Emma.

Rachel Portman

Rachel Portman

Rachel Portman föddes i Haslemere i England den 11 december 1960. Hon läste musik vid Oxford University och var medlem i Oxford University Film Foundation som släppte sin första film – Privileged – år 1982. Portman stod för musiken, och i rollerna återfanns bland andra Hugh Grant och Mark Williams (bland annat känd som Arthur Weasley i Harry Potter-filmerna) som båda är Oxford-alumni. Portman fick faktiskt ganska många filmuppdrag innan hon fyllde 30, vilket är ganska ovanligt för kompositörer inom denna genre.

Under 1990-talet fick den genialiske Portman chansen att komponera musiken till flera Hollywood-filmer. Hennes kanske främsta åstadkommanden ses som ovan nämnda Emma (1996), och de två Lasse Hallström-regisserade filmerna Ciderhusreglerna (1999) och Chocolat (2000). Oscarsnomineringar håvades även in för de bägge sistnämnda.

Portman har förkärlek för orkesterarrangemang där pianot eller harpan har en huvudroll. “Philip Glass möter John Barry” är en sofistikerad formulering som fungerar för några av Portmans mest kända soundtracks. Bland Portmans senare verk är musiken till Älska mig igen (2012) en personlig favorit.

Utmärkelser – Rachel Portman

Portman har vunnit sex priser och nominerats till ytterligare tjugoen. Utöver en Oscar har hon också vunnit ett BMI Award och ett San Diego Film Critics Award.

Missa inte!

1. Huset vid sjön – “Main Title”

För musiken till Huset vid sjön (2006) nominerades Portman inte till ett enda pris, men i mina öron överträffar filmens huvudtema hennes mer rikligt belönade verk. Det är sagolikt vackert, och mycket beror det på den rörelse och energi som pianots arpeggion skapar.

2. Ciderhusregerlna – “Main Theme”

När det gäller melodi så plockar Ciderhusreglerna definitivt fler poäng än Huset vid sjön, och inte heller denna musik lämnar någon oberörd. Det gör inte heller Lasse Hallströms film. Både detta klipp och det ovanstående vittnar onekligen om Rachel Portmans lyssnarvänliga kompositionsstil.

3. Chocolat – “Vianne Sets up Shop”

Rachel Portman är en mångsidig kompositör, vilket hon inte minst visar med sin musik till Chocolat (2000). Folk/zigenarmusiken är smakfullt inbäddad, och trots att “Vianne Sets up Shop” knappast bjuder på några överväldigande musikaliska överraskningar så blir man väldigt munter av den.

Filmer i filmarkivet

Dessa filmer har scores komponerade av Rachel Portman:

“Rachel Portman” är kompositörsprofil nummer 20 (publicerad den 28 november 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.