Psycho: musik

Namn: Psycho

Originaltitel: Psycho

Premiärår: 1960

Regissör: Alfred Hitchkock

Kompositör: Bernard Herrmann

Medverkande: Anthony Perkins, Vera Miles, Janet Leigh, John Gavin m.fl.

Utmärkelser: Inga notervärda musikutmärkelser.

Kommentar:

Psycho - musik

 Psycho
(1960) on IMDb

Att Bernard Herrmann var den som till slut fick skriva musiken till Psycho är vi tacksamma för. Det var nämligen inte alls någon självklarhet att så skulle bli fallet; Herrmann vägrade till en början acceptera kontraktet eftersom hans lön skulle bli avsevärt mycket lägre än tidigare Hitchkock-produktioner (över huvud taget var Hitchkocks budget ovanligt låg för vad som skulle komma att bli hans mest kända film). Hitchkock insisterade dock, och bad Herrmann skriva ett jazzigt score. Här gick dock Herrmann emot den store regissören igen, och skapade något helt annat med en stråkorkester. Preludiet till filmen (klippet ovan) signalerar död och skräck långt före något börjar hända, och vi som åskådare sitter på helspänn de första tjugo minuterna utan att något läskigt faktiskt händer. Detta var Herrmanns, och inte Hitchkocks förtjänst. Sedan ska man inte tala om duschscenen, där Herrmann fördubblar inlevelsen med ett gastkramande ostinato och skrikande stråkar. Hitchkock var ofta av övertygelsen att läskiga sekvenser blir mer skrämmande utan musik, och det är en sanning att han inte ville ha musik i en enda av scenerna inne på motellet. När han sedan insåg vad musiken gjorde för duschscenen ska han nästan ha dubblerat Herrmanns arvode. Den anses idag vara kanske den mest gastkramande musik-cue som skrivits för en skräckfilm.

Ljudet av de skrikande strängarna trodde många var gjort på något sorts elektroniskt maner, men så var inte fallet.

Apropå den tidigare nämnda budgeten, så kanske ni ställer er frågan varför en man som Hitchkock inte skulle ha tillgång till en ordentlig summa pengar. Han hade redan skapat flera riktiga succéer. Anledningen var helt enkelt att Universal vare sig trodde på eller tyckte om idén. De gav Hitchkock möjligheten att göra något av den mest bara för att han lyckats tidigare. I tron att filmen skulle misslyckas gav de också Hitchkock tillgång till merparten av nettovinsten från den i kontraktet. Följaktligen tjänade förstås Hitchkock en hel förmögenhet på filmen.

Detta är filmartikel nummer 14Filmscore.se. (Publicerad 7 januari 2011).

Läs mer om musik i skräckfilmer.