Om det är någonting som riktigt många filmkompositörer har gemensamt så är det åsikten att ljudeffekter allt oftare får för mycket spelrum. BANG, BOOM och KRASCH fullkomligt raderar ut musiken i många nya blockbuster-filmer. Här om kvällen ägnade jag två … Läs mer
Kategoriarkiv: Produktionen
Min morgonläsning just nu heter The Score: Interviews with Film Composers och är skriven av Michael Schelle. Det är ingen purfärsk bok – den är från 1998 – men den är likväl oerhört intressant. Michael Schelle åker runt och intervjuar … Läs mer
Jag har tänjt lite på gränserna den här veckan och breddat definitionen av “fantasyfilm” för att kunna klistra ihop en bra artikel om musik i de magiska, övernaturliga filmerna. Läs om musik i fantasyfilmer! Något som är viktigt att ta … Läs mer
Det är någonting som bara känns “för mycket” med DVD-filmers extramaterial. När man vid svaga tillfällen har satt sig och tittat på en film (trots att andra, mer nödvändiga sysslor finns i överflöd), så känns det nästan extra tröstlöst när … Läs mer
Kände du till att partituret till en films musik oftast inte färdigställs av kompositören utan av en orkestratör? Med hjälp av kompositörens sketcher skriver orkestratören ut stämmor för 30-40 olika instrument (beroende på vad det rör sig om för sorts … Läs mer
En music editor jobbar främst med ljud- och musikredigering och i dagens andra artikel är det just hans jobb som du har chansen att bekanta dig med – här hittar du artikeln. Har du någonsin undrat vad en master cue … Läs mer
Ett av de viktigaste momenten för musiken (och hela filmen) i en filmproduktion kallas för spotting. Här bestäms var det ska finnas musik, och ungefär hur den ska låta. Varför är detta så viktigt? Ta reda på det! Inom de … Läs mer
Det är många som är nyfikna på hur en filmmusiker arbetar och hur själva processen går till när musiken skapas till en film. Filmscore.se har nu inlett sitt planerade avsnitt om själva produktionen, och till att börja med har det … Läs mer