Oscarsvinnare – 90-talet

Har du någonsin undrat vilka filmer som har den bästa musiken? Filmscore.se har en artikelserie som listar all Oscarsvinnande filmmusik genom tiderna, med videoklipp för varje år där du kan lyssna på den.

De filmer du hittar listade här är helt klart värda att beskåda enbart på grund av deras musik.

Här handlar det om 90-talet, men nedan kan du välja mellan att klicka dig både bakåt och framåt i tiden.

Under 90-talet hade filmmusiken otroligt många influenser. Det fanns inga riktiga tendenser som i tidigare decennier, utan ett score kunde vara jazzinspirerat, popbetonat, romantiskt orkestralt, klassicistiskt orkestralt, elektroniskt, ja vad som helst.

Oscarskommittén valde under 1990-talet att dela ut bara ett pris för bästa bakgrundsmusik, undantaget perioden 95-98 då två pris delades ut. Under den perioden delades statyetter ut både till bästa musikalfilm och bästa “dramafilm”.

1934-39 | 1940-49 | 1950-59 | 1960-69 | 1970-79 | 1980-89 | 1990-99 | 2000-09 | 2010-19

1990 – Dances With Wolves, musik av John Barry

I artikeln om 80-talet nämnde jag John Barrys förkärlek för Hollywoodstråkar och svävande, sammanhängande legato-partier. Jag väljer att nämna den igen.

1991 – Skönheten och Odjuret, musik av Alan Menken

Alan Menkens makalösa soundtrack till Skönheten och Odjuret resulterade i en andra Oscar för hans del och en otrolig musikupplevelse för oss andra, inte bara för Disneyälskare.

1992 – Aladdin, musik av Alan Menken

Nummer tre för Alan Menken. Arabian Nights, eller Arabiska natt är en av de läckraste Disneysånger som skrivits.

1993 – Schindler’s List, musik av John Williams

För sitt Main Theme till Schindler’s List hade John Williams turen att få en av världens bästa violinister, Itzhak Perlman, till solopartiet. En annan tur han hade var att bli Oscarsvinnare, fast det kan nog å andra sidan inte räknas som tur …

1994 – Lejonkungen, musik av Hans Zimmer

Nog för att Alan Menken tagit hem tre Oscars åt Disney, men få tvivlar nog på att Hans Zimmer var rätt man för jobbet att skriva bakgrundsmusiken till Lejonkungen. Se bara på denna finale.

1995 (Dramafilm) – The Postman, musik av Luis Enríquez Bacalov

1995 (Musikalfilm) – Pocahontas, musik av Alan Menken

90-talets filmmusik kan summeras som hälften Disney, hälften annat. Och det mycket tack vare en viss Alan Menken, Oscarsvinnare för fjärde gången 1995. Klippet visar den sista delen av “Farewell” och kan vara den känslomässigt vackraste och mest gripande musikaliska avslutning på en film som någonsin komponerats. Från 0.41 och framåt får man aldrig nog av.

1996 (Dramafilm) – The English Patient, musik av Gabriel Yared

1996 (Musikalfilm) – Emma, musik av Rachel Portman

Gabriel Yared var en av nio vinnare ur ensemblen som skapade The English Patient. Ta en stund och lyssna till hela avslutande delen, Yared förtjänar det.

1997 (Dramafilm) – Titanic, musik av James Horner

1997 (Musikalfilm) – The Full Monty, musik av Anne Dudley

Titanic fick ett ganska stort antal Oscar, och en av vinnarna var James Horner, kanske mest känd för temasången My Heart Will Go On. Men det finns mer bra musik i Titanic!

1998 (Dramafilm) – Life Is Beautiful, musik av Nicola Piovani

1998 (Musikalfilm) – Shakespeare in Love, musik av Stephen Warbeck

Vacker musik av Stephen Warbeck för Shakespeare in Love, som också den vann flera Oscar.

1999 – The Red Violin, musik av John Corigliano

John Corigliano introducerades redan när manuset skrevs för The Red Violin (vanligtvis blandas inte kompositören in förrän filmen är så gott som klar). Detta för att kunna på bästa sätt hitta rätt och anpassa den stora mängd fiolmusik som skulle komponeras. Det var nog ett smart drag.

1934-39 | 1940-49 | 1950-59 | 1960-69 | 1970-79 | 1980-89 | 1990-99 | 2000-09 | 2010-19

GÅ TILLBAKA TILL 1980-talets Oscarsvinnare för bästa musik.

GÅ VIDARE TILL 2000-talets Oscarsvinnare för bästa musik.

Artikel publicerad den 6 augusti 2010.

Tillbaka till “Ta del av filmmusiken”.