Oscarsvinnare – 60-talet

Filmscore.se radar upp tidernas alla Oscarsvinnare för Best Original Score, det vill säga bästa bakgrundsmusik med videoklipp och undertexter!

Vissa filmer är värda att se bara på grund av deras bakgrundsmusik, och det gäller samtliga du hittar listade i den här artikelserien.

Här handlar det om 60-talet.

De dissonanser och effekter som hade börjat dyka upp i 50-talets filmmusik var kanske ännu mer förekommande under 60-talet. Musiken hade blivit mer en konstform och det ständiga generella kravet att musiken skulle vara “vacker” oavsett handling var så gott som bortfluget. Efter 1961 ändrades benämningarna på de två olika priserna från Score of a Dramatic Picture och Scoring of a Musical Picture till Original Music Score och Scoring of Music-adaptation and Treatment. Här kommer samma benämningar stå kvar – dramafilm respektive musikalfilm. Läs om och lyssna på 60-talets Oscarsvinnare för bästa musik! Observera att “musik av” också kan innebära “orkestrering” eller “arrangemang” av.

1934-39 | 1940-49 | 1950-59 | 1960-69 | 1970-79 | 1980-89 | 1990-99 | 2000-09 | 2010-19

1960 (Dramafilm) – Exodus, musik av Ernest Gold

1960 (Musikalfilm) – Song Without End, musik av Morris Stoloff, Harry Zukman

Main Theme till pampiga Exodus av Ernest Gold som är en av de filmer där musiken ska vara och är mäktig och vacker.

1961 (Dramafilm) – Breakfast at Tiffany’s, musik av Henry Mancini

1961 (Musikalfilm) – West Side Story, musik av Saul Chaplin, Johnny Green, Sid Ramin, Irwin Kostal

Odödliga West Side Story och lika odödliga musikalnumret Maria. Solklar Oscarsvinnare.

1962 (Dramafilm) – Lawrence of Arabia, musik av Maurice Jarre

1962 (Musikalfilm) – The Music Man, musik av Ray Heindorf

Maurice Jarres bakgrundsmusik till Lawrence of Arabia har både riktigt sceniskt effektfulla satser, och riktigt musikaliskt sköna bitar.

1963 (Dramafilm) – Tom Jones, musik av John Addison

1963 (Musikalfilm) – Irma la Douce, musik av Andre Previn

Tom Jones vann totalt fyra Oscar, och John Addison score är ganska speciellt, men nydanande och fantastiskt välskrivet.

1964 (Dramafilm) – Mary Poppins, musik av Richard M. Sherman, Robert B. Sherman

1964 (Musikalfilm) – My Fair Lady, musik av Andre Previn

Supercalifragilisticexpialidocious. Say no more.

1965 (Dramafilm) – Doctor Zhivago, musik av Maurice Jarre

1965 (Musikalfilm) – The Sound of Music, musik av Irwin Kostal

Julie Andrews gjorde sina kanske två kändaste roller under 1964-65. Först Mary Poppins och sen Maria Rainer i trevliga Sound of Music. Båda filmerna fick förstås Oscar.

1966 (Dramafilm) – Born Free, musik av John Barry

1966 (Musikalfilm) – A Funny Thing Happened on the Way to the Forum, musik av Ken Thorne

John Barry har gjort sig känd för sin fantastiska orkestermusik som han inte sällan applicerar på sina filmer. Han stod även som Oscarsvinnare år 1990, då för musiken till Dansar med vargar.

1967 (Dramafilm) – Thoroughly Modern Millie, musik av Elmer Bernstein

1967 (Musikalfilm) – Camelot, musik av Alfred Newman, Ken Darby

Alfred Newman blåste liv i berättelsen om Arthur och riddarna kring runda bordet på allvar år 1967. Lyssna på bleckblåsinstrumentens pompösa roll.

1968 (Dramafilm) – The Lion in Winter, musik av John Barry

1968 (Musikalfilm) – Oliver!, musik av Johnny Green

För sina arrangemang och orkestreringar till Oliver! erhöll Johnny Green en Oscar. Här sångnumret I’d do anything.

1969 (Dramafilm) – Butch Cassidy and the Sundance Kid, musik av Burt Bacharach

1969 (Musikalfilm) – Hello, Dolly!, musik av Lennie Hayton, Lionel Newman

Burt Bacharach skrev flera ganska komiska stycken musik till Butch Cassidy and the Sundance Kid. Och se, det blev Oscar!

1934-39 | 1940-49 | 1950-59 | 1960-69 | 1970-79 | 1980-89 | 1990-99 | 2000-09 | 2010-19

GÅ TILLBAKA TILL 1950-talets Oscarsvinnare för bästa musik.

GÅ VIDARE TILL 1970-talets Oscarsvinnare för bästa musik.

Artikel publicerad den 3 augusti 2010.

Tillbaka till “Ta del av filmmusiken”.