Oscarsvinnare – 50-talet

Filmscore.se listar alla Oscarsvinnare för Best Original Score, det vill säga bästa bakgrundsmusik genom tiderna med videoklipp och kommentarer!

Vissa filmer är värda att se bara på grund av deras bakgrundsmusik, och det gäller samtliga du hittar listade i den här artikelserien.

Här handlar det om 50-talet.

Under 1950-talet började kompositörerna falla ifrån den traditionella musiken som till en väldigt stor del var inspirerad av musiken från romantiken (1820-1910). Influenser var numera till en stor del Shostakovich, Stravinskij och andra klassiskt skolade kompositörer som agerat lite innovatörer mellan sen romantik och 1900-talets musikera. Det resulterade i fler dissonanser och effekter, och lite mindre pompösa melodier och harmonier.

1934-39 | 1940-49 | 1950-59 | 1960-69 | 1970-79 | 1980-89 | 1990-99 | 2000-09 | 2010-19

1950 (Dramafilm) – Sunset Boulevard, musik av Franz Waxman

1950 (Musikalfilm) – Annie Get Your Gun, musik av Adolf Deutsch, Roger Edens

Franz Waxmans vackra musik till Sunset Boulevard vann en Oscar 1950 där musik av både Max Steiner och Alfred Newman stod på nomineringslistan.

1951 (Dramafilm) – A Place in the Sun, musik av Franz Waxman

1951 (Musikalfilm) – An American in Paris, musik av Johnny Green, Saul Chaplin

Denna musikalfilm tog även hem utmärkelsen för Bästa film, vilket gör den dubbelt sevärd.

1952 (Dramafilm) – High Noon, musik av Dimitri Tiomkin

1952 (Musikalfilm) – With A Song In My Heart, musik av Alfred Newman

Alfred Newmans fjärde av totalt nio Oscar för bästa bakgrundsmusik.

1953 (Dramafilm) – Lili, musik av Bronislau Kaper

1953 (Musikalfilm) – Call Me Madam, musik av Alfred Newman

Ett smakprov på en av de trevliga sångerna från Call Me Madam.

1954 (Dramafilm) – The High and the Mighty, musik av Dimitri Tiomkin

1954 (Musikalfilm) – Seven Brides for Seven Brothers, musik av Adolf Deutsch, Saul Chaplin

Dimitri Tiomkin bjuder på smäktande stråkmusik i The High and the Mighty, och visst gjorde den honom till Oscarsvinnare!

1955 (Dramafilm) – Love Is A Many-Splendored Thing, musik av Alfred Newman

1955 (Musikalfilm) – Oklahoma!, musik av Robert Russell Bennett, Jay Blackton, Adolph Deutsch

Musikaler var inte sällsynta på vare sig 40- eller 50-talet, vilket var huvudanledningen till att genren fick en helt egen priskategori på Oscarsgalan. Här är ett muntert klipp från Oklahoma! Samma år fick Alfred Newman sin sjätte Oscar.

1956 (Dramafilm) – Around The World in 80 Days, musik av Victor Young

1956 (Musikalfilm) – The King And I, musik av Alfred Newman, Ken Darby

Jules Vernes klassiker Jorden runt på 80 dagar har förstås filmatiserats, och Victor Young fick en Oscar för sin musik till den (trots att han nyligen avlidit).

1957 – The Bridge Over the River Kwai, musik av Malcolm Arnold

År 1957 delades bara en Oscar ut för bästa filmmusik. Malcolm Arnold erhöll den för sin dramatiska musik till odödliga Bron över floden Kwai.

1958 (Dramafilm) – The Old Man and the Sea, musik av Dimitri Tiomkin

1958 (Musikalfilm) – Gigi, musik av Andre Previn

Gigi vann inte bara en utan makalösa nio Oscar (vid den här tiden var det ett svårslaget rekord).

1959 (Dramafilm) – Ben-Hur, musik av Miklós Rósza

1959 (Musikalfilm) – Porgy And Bess, musik av Andre Previn, Ken Darby

Gigis rekord varade i ett år. Dundersuccén Ben-Hur tog hem 11 Oscar, och en av vinnarna var fantastiska Miklós Rósza.

1934-39 | 1940-49 | 1950-59 | 1960-69 | 1970-79 | 1980-89 | 1990-99 | 2000-09 | 2010-19

GÅ TILLBAKA TILL 1940-talets Oscarsvinnare för bästa musik.

GÅ VIDARE TILL 1960-talets Oscarsvinnare för bästa musik.

Artikel publicerad den 2 augusti 2010.

Tillbaka till “Ta del av filmmusiken”.