Orkestrering

Orkestrering handlar som namnet antyder om att utforma ett partitur för en hel orkester – skapa en notrad/stämma per instrument. Något som många inte känner till är att orkestrering oftast inte står på kompositörens schema. Det finns nämligen i de flesta fall en orkestratör.

Att skriva ut stämmor för 30-40 instrument är ett jobb som tar väldigt lång tid, och därför anlitas orkestratören. Det kompositören gör är att han skapar en enkel sketch över hur han vill ha det, och litar sedan på att orkestratören vet hur han ska göra för att få det att låta bra. Sketchen kan vara nedtecknad med penna, notprogram, eller i form av ett MIDI-soundtrack.


Vissa kompositörer har emellertid för vana att kräva tillräckligt med tid för att själva fixa orkestrering till sina verk. Ennio Morricone, som stod för det världsberömda soundtracket till Den onde, den gode och den fule, är en sådan, och Howard Shore gjorde all orkestrering för Sagan om ringen-trilogin på egen hand (10 timmars musik!)

Orkestrering är något som de flesta etablerade kompositören får göra i början av sina karriärer – orkestrera för andra kompositörer. William Ross, en etablerad orkestratör, kommenterar sin roll:

En orkestratör är en problemlösare. Den bästa egenskapen en orkestratör kan ha är förmågan att lösa ett problem, vare sig det är musikaliskt, psykologiskt, eller ekonomiskt. Det är uppdraget: att lösa dessa problem.

OrkestreringVad Ross syftar på är att orkestratören inte är någon skaparkraft i sig utan finns till för att assistera kompositören och åstadkomma musikalisk perfektion med de medel som finns tillgängliga. Orkestrering kräver bra erfarenheter från många olika musikgenrer, och goda kunskaper inom komposition. Viktigt är också att känna de instrument man jobbar med väl; inte bara deras tonomfång, utan också var i registret de låter bäst, och vilka instrumentkombinationer som ger bäst resultat.

Orkestrering bör inte undervärderas som sysselsättning.  Regissören Paul Wendkos har exempelvis sagt att “orkestreringen av musiken är nästan lika viktig som kompositionen, och kompositören Anne Dudley är av åsikten att “ljudet av ett score berör mer än själva melodin”. Orkestrering skapar klangfärger som ger upphov till oändliga sammelsurium av emotionella responser hos åhörarna. Det är egentligen närmast skamligt att orkestratören får så pass mycket mindre credit än kompositören. Låt oss nämna några namn: Herbert Spencer, Conrad Pope, och Pete Anthony. Ringer det några klockor? Troligtvis inte, men de är tre av världens bästa orkestratörer.

En orkestratör har det minst lika stressigt som kompositören. Pete Anthony observerar:

“Kompositörer säger alltid, “ring mig om du har några frågor!” Det finns ingen tid för frågor! Det är bara att lista ut allt på egen hand.”

Kunskaper om orkestrering skulle kräva en egen hemsida, och kommer därför inte att erbjudas här på Filmscore.se. För er som planerar läsa orkestrering är ett av de bästa sätten att “komma igång” att införskaffa Nikolaj Rimskij-Korsakovs (känd som kompositören av “Humlans flykt”) bok Principles of Orchestration. Rimskij-Korsakov uttrycker konsten som något betydligt konkretare än man någonsin skulle kunna föreställa sig. Vad olika kombinationer och harmonier beträffar använder han sig rentav ständigt av den övertygande metoden:

BRA – (bild på bra instrumentkombination eller harmonik)

INTE BRA – (bild på dålig instrumentkombination eller harmonik).

Boken finns att köpa för betydligt mindre än vad den är värd här.

Efter orkestrering inleds inspelningen. Här medverkar kompositören, dirigenten, regissören, producenten, musikredigeraren (läs mer), musiker och ett stort antal assistenter för att underlätta processen. Orkestratören närvarar ibland som kontrolläsare av partituret, ifall kompositören eller dirigenten skulle missa ett misstag någonstans. De musiker som spelar in musik för film är ofta mycket skickliga notläsare, och processen tar sällan längre tid än några dagar.

Artikel publicerad den 19 augusti 2010.

Nästa artikelavsnitt handlar om musikens tillkomst. Läs en introduktionstext om vad sammansmältningen av musik och film innebär.

Gå tillbaka till avsnittet Film- och musikproduktionen.