Omen: musik

Namn: Omen

Originaltitel: The Omen

Premiärår: 1976

Regissör: Richard Donner

Kompositör: Jerry Goldsmith

Medverkande: Gregory Peck, Lee Remick, Harvey Stevens m.fl.

Utmärkelser: Oscar för bästa musik, nominerad till Oscar för bästa sång.

Kommentar:

Omen - musik

 The Omen
(1976) on IMDb

Musiken till Omen kan vara bland det med gastkramande som någonsin komponerats. Den inledande musiken är ett två minuters körverk med namnet “Ave, Satani” (“Var hälsad, Satan!”) och samma tema återkommer flera gånger under den hårresande filmen. “Ave Satani” har beskrivits som en satanistisk gregoriansk hymn arrangerad för kör. Jerry Goldsmith använder sig av dissonanser, snabba crescendon, dubbel- och trippelklimax och ytterligare någon ingrediens som bara Goldsmith själv känner till. Musiken gör Omen – den är tre fjärdedelar av skräcken.

Ett alldeles särdeles effektivt ställe i Omen är när en av de sista scenerna ackompanjeras av musik, för att vara exakt en repris av “Ave, Satani”. Huvudpersonen som spelas av Gregory Peck kommer hem från en lång resa, och publiken fruktar att det ska dyka upp en satansbesatt hushållerska från ingenstans. Musiken gör det inte mindre nervkittlande för oss på något sätt. Det är fullt begripligt att Omen gav Jerry Goldsmith en Oscar för bästa musik (den enda i hans långa karriär), trots att det knappast är särskilt många skräckfilmer som belönats med den utmärkelsen. Omen fick också en Grammy för bästa musik. Goldsmith ska också ha en eloge för hans noga arbete med kontraster i sin musik. När familjen som står i centrum skildras i vardagssammanhang är musiken betydligt mer lyrisk och lätt, vilket inte bara förstärker de mindre skräckinjagande scenerna som de är, men erbjuder också en sorts lättnad hos publiken. Det är sådana element som alltför ofta, enligt min mening, glöms bort i moderna skräckfilmer.

Detta är filmartikel nummer 13Filmscore.se. (Publicerad 6 januari 2011).

Läs mer om musik i skräckfilmer.