Musik till en TV-serie

Musik för television – olika typer av TV-serier, nyhetsprogram, dokumentärer, TV-magasin och så vidare – är ganska annorlunda i jämförelse med musiken till en långfilm. Det är sättet TV-program produceras som gör att musiken måste användas på ett annorlunda sätt. När man skriver musik till en TV-serie måste man tänka in att man ofta har väldigt kort tid på sig, det finns reklamavbrott, budgeten är (oftast) mindre än till en långfilm, och inspelningsensemblen också.

Bara ett visst antal av dagens TV-serier har “levande bakgrundsmusik” (framförd av levande instrument). Om en TV-serie-produktion har tillgång till en orkester har den kanske 20-35 musiker, och inte 50-100 som långfilmsorkestern. Vanligt idag är att musiken till TV-serier är skapat uteslutande av kompositören, med hjälp av samplingar av instrumentljud. Många förvånas över hur övertygande man idag kan få ett orkesterstycke att verka utan att använda en riktig orkester.


Schemat

Musik till TV-serierVad TV-serier beträffar spelas ofta ett avsnitt in varje vecka, så kompositören får in nys 40-minutersfilmer med sjudagarsintervaller! Detta innebär ofta spotting (läs mer), komposition, och inspelning av 10-30 minuters musik på bara några få dagar! Det är inte undra på att majoriteten av all musik som skrivs för TV-serier produceras och spelas in elektroniskt!

Mark Snow, kompositör för TV-serien X-files, berättar att när man väl har en stabil grund av teman och ledmotiv för musiken till en TV-serie, så går det att komponera musiken ganska snabbt om man jobbar elektroniskt med MIDI. Enligt Snow kan han till och med få två episoder klara på en vecka.

För Alf Clausen, kompositör för den väldigt välkända TV-serien Simpsons, är det lite annorlunda. Simpsons har en egen orkester om 35 man som spelar in TV-seriens musik, och den varierar sig ganska mycket från episod till episod. Clausen berättar att han ofta genomgår spotting-processen på en fredag, låter musikredigeraren fixa timing notes (läs mer) under helgen, och tar sedan fyra dagar då han jobbar från 9 på morgonen till tolv på natten med att skriva musiken och få den inspelad. Dagen därpå är det dags för nästa episod!

Main Titles för TV-serier

Ett main title – ett musikaliskt huvudtema – är en term som används både för TV-serier och långfilmer. Att komponera ett huvudtema för en TV-serie är en konstform i sig, då man måste hitta ett sätt att uttrycka någon minnesvärt med en stark koppling till seriens innehåll – inom loppet av ungefär en minut (ibland mindre!) Den speciella innebörden av kompositionen av ett huvudtema för TV-serier gör att ofta en annan kompositör än han/hon som skapar bakgrundsmusiken till episoderna anlitas för att skriva den. Det världsberömda Simpsons Theme är exempelvis inte skrivet av Alf Clausen utan av Danny Elfman.

Artikel publicerad den 21 augusti 2010.

Läs också nästa artikel om signaturmelodier.

Gå tillbaka till avsnittet Film- och musikproduktionen.