Max Steiner

Max Steiner är inte ett namn man ser i eftertexterna i nya filmer. Den österrikiske kompositören avled nämligen år 1971. Steiner är däremot evigt förknippad med de tidigaste Hollywood-ljudfilmerna. Bland annat ligger han bakom det världsberömda huvudtemat (och resten av musiken) till Borta med vinden (1939), och musiken till Casablanca (1942) är också hans.

Max Steiner

Max Steiner

Steiner föddes den 10 maj 1888 i Wien, och visade sig vara ett musikaliskt underbarn. Som liten fick han äran att ta pianolektioner med Johannes Brahms (1833-1897) och sedermera hade han också Gustav Mahler (1860-1911) som lärare. Han läste på ärofyllda Universität für Musik und darstellende Kunst Wien och var så begåvad, talangfull och ambitiös att han läste klart ett fyraårigt program inom loppet av två år. Vid första världskrigets intåg var han musikaliskt verksam i London, och blev förstås betraktad som fientlig utlänning. Genom sin vänskap med hertigen av Westminster lyckades han emellertid komma över ett utresevisum, och snart var han i New York.

Steiner flyttade till Hollywood vid 41 års ålder, strax efter ljudfilmens intåg. Hans första kända soundtrack skrevs till King Kong (1933). Filmen gjorde sådan succé så att Steiner erbjöds möjligheten att komponera till otaliga fler filmer. King Kong hade premiär i april 1933. Innan 1934 var slut hade Steiner skrivit musiken till 17 ytterligare filmer. Totalt i karriären blev det ca 240 filmer för österrikaren.

Utmärkelser – Max Steiner

När Steiner skrev sina mest framgångsrika soundtracks så fanns förstås inte lika många olika filmpriser som det finns idag. Men missnöjd kan han inte vara. Tre Oscars blev det – för filmerna The Informer (1935), Under nya stjärnor (1942) och Osynliga länkar (1944). Därutöver haglade det förstås både Oscarsnomineringar, Laurelvinster och Laurelnomineringar (Laurel-priset slutade delas ut i början av 70-talet. Lägg märke till att Steiner faktiskt inte vann en Oscar för den musik  som han alltid kommer att förknippas mest med – den till Borta med vinden. År 1939 blev det istället Trollkarlen från Oz som belönades med det ärofyllda musikpriset.

Missa inte!

1. Borta med vinden – “Tara’s Theme”

Orkestral musik i den senromantiska andan i stil med “Tara’s Theme” bidrar till att öppna nya och åter nya generationers ögon för den klassiska musiken. Smält samman konventionella harmonier, symfoniensemblen och en rad extraordinära melodier och slutprodukten blir detta. Den som skapat något sådant här kommer aldrig att dö.

2. Casablanca – “Suite”

Steiner tränades i den klassiska andan, men hans förmåga att absorbera olika musikkulturer och musikaliska element, och således anpassa sig till filmmediet, är häpnadsväckande. Hur väver man samman arabiska skalor, jazz, och den franska nationalsången i ett orkesterarrangemang? Lyssna på denna svit från Casablanca!

3. Under nya stjärnor – “Main Title”

Musiken till Now, Voyager (Under nya stjärnor, 1942) gav Max Steiner en Oscar. Melodin känner många igen men är oförmögna att placera. I det klipp jag valt här är musiken arrangerad för Boston Pops Orchestra av John Williams och fiolsolot framförs av legendaren Itzhak Perlman. Lägg märke till att Andrew Lloyds Webbers “Memory” från Cats (1981) inte är alltför olik Steiners oförglömliga melodi till denna 40-talsfilm. Med all säkerhet lät Lloyd Webber sig inspireras av den, medvetet eller omedvetet.

Filmer i filmarkivet

Varför inte ta och läsa mer om ett par av de filmer Max Steiner skrivit musiken till?

“Max Steiner” är kompositörsprofil nummer 9 (publicerad den 24 oktober 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.