John Williams bästa soundtracks: 10-i-topp

John Williams är kanske världens främsta filmkompositör. Hans utbud av storartade ledmotiv och praktfulla teman tycks inte veta några gränser. I skrivande stund är John Williams 80 år gammal, men han komponerar fortfarande. Mest associeras troligen Williams med musiken till Star Wars (1977) och Hajen (1975). Den sistnämnda gick nu ut på biograferna för 37 år sedan, och är en av de där gamla klassikerna som man bara måste se. John Williams var 42 år när han skrev musiken till Hajen, men tro det eller ej – det var hans 60:e film!

Det är kanske ändå inte alltför svårt att förstå hur John Williams har lyckats inkassera 47 oscarsnomineringar, varav 5 resulterade i statyetter. Här är de av Williams verk som jag anser vara absolut bäst.

Samtidigt, ta inte dessa siffror på alltför stort allvar. Det är svårt att rangordna filmmusik, eftersom soundtracks kan vara så radikalt olika. Se det samtidigt som en tipsartikel presenterad på ett kul, lättförståeligt sätt!

1. Schindler’s List (1993)

Musiken till Schindler’s List toppar också, som den ser ut idag, topplistan över tidernas bästa filmmusik. Varje gång jag ser på denna mörka krigsfilm så hänförs jag fullständigt av den idérikedom och den förmåga som måste ligga bakom dess soundtrack. Filmens melodier och teman, som i huvudsak framförs med en solofiol är något helt annat än man hört förut. Williams tar en av världens bästa violinister till hjälp, och skriver musik som tvingar soloinstrumentet till att sjunga sorgesånger – att kvida – att känna smärta. Och i biosalongen gråter man med fiolen. Den känns som en ensam, sorgesam åskådare av de hemskheter som pågår i filmen. Oförmögen till annat än att sörja. Läs mer om filmen.

2. Star Wars (1975)

Det är så lätt att glömma hur oerhört många slående fantastiska ledmotiv John Williams skrev för Star Wars. Huvudtemat och Darth Vaders tema (“Imperial March”) är så lätta att komma ihåg så att det till en följd lätt händer att man glömmer de andra (Princess Leia’s tema” med flera). Man måste dock stanna upp och fundera en aning, när man hör ett huvudtema som det Williams skrev till Star Wars. Okej, först har vi ett trumpettema; med många kvarter och oktaver. Man kan gå med på att en människa av kött och blod har skrivit det. Men sedan kollar man på basgången och den ackompanjerande fullkomligt galna rytmen och tänker “hur sjutton kom han på det där?” Med ett sådant storslaget tema skulle jag troligen själv ha lagt en stadig marschbakgrund, eller kanske bara flytande ackord. När det gäller ledmotiv och idérikedom är soundtracket till Star Wars ohotat. Det får dock ge vika för den enorma finkänslighet och emotionella tyngd som genomsyrar musiken till Schindler’s List.

3. Harry Potter och de vises sten (2001)

I de tidiga Harry Potter-filmerna återfinns bortåt 7-8 fantastiska teman som vittnar om John Williams oerhörda geni. Hade dessa teman fått en film var hade kanske situationen varit annorlunda än den är. Samtliga teman står nu i skuggan av “Hedwig’s Theme” (klippet – 0.01) – det karakteristiska huvudtema som är det enda som fått vara med i alla åtta filmer om Harry Potter (Williams skrev bara musiken till de tre första). Men lyssna bara till klippet till höger. Filmens “vänskapstema” (0.12) är det näst mest välbekanta, men sedan har vi också det slående stråktema som uppenbarar sig strax efter 2.00, och det läckert hoppfulla tema som uppenbarar sig vid 3.00, och det i anslutning (3.36) som är självständigt i sig.

4. E.T.: The Extra-Terrestrial (1982)

Ett av de mest mest magnifikt orkestrerade styckena för film är utan tvekan “Flying” från E.T. Williams bara leker med harpor och tvärflöjter och piccolos. Utöver melodin förekommer ständigt 10-12 andra olika element som bara svävar med E.T. och cyklarna. Filmen innebar Williams fjärde Oscar.

John Williams - topplista över filmkompositörens bästa soundtracks5. Jurassic Park (1993)

Ännu ett bevis på hur makalöst duktig Williams är på att skriva musiken till äventyrsfilmer. Steven Spielberg kunde inte bestämma sig för ett av de teman Williams skrev, och följaktligen kan du höra två väldigt distinkta i Jurassic Park. Vidare, glöm för all del inte att denna film färdigställdes ett halvår före Schindler’s List.

6. Jakten på den försvunna skatten (1981)

Samma sak här. Williams skriver två extraordinära teman, och Spielberg säger “använd båda”. Filmen gick ut på biograferna året före E.T. Måhända tenderar Williams lyckas så bra med sina filmer för att han inte envisas med att göra så fruktansvärt många hela tiden. Under denna period i början av 80-talet höll han sig alltid till två filmer om året max.

7. Hajen (1975)

Ett av filmhistoriens mest kända teman är det som hör hajen till i en av Spielbergs första filmer (han var 26 år när inspelningarna började). När Williams spelade det karakteristiska temat för Spielberg ska den senare bara ha skrattat och trott att de varit ett skämt. Och konceptuellt sett verkar det faktiskt närmast skrattretande, men när man sedan hör det i filmen bidrar det inte till någonting annat än spänning och nervositet. Temat är ett av de mest studerade av musikologer, där vissa menar på att de växlande halvtonsstegen återspeglar hajens hjärtslag.

8. En geishas memoarer (2005)

Tolv år efter Schindler’s List var det dags för John Williams och violinisten Itzhak Perlman att samarbeta igen. Steven Spielberg var också han med på ett hörn, men den här gången som producent. Den vackra musiken innehåller också flera cello-solon, som spelas av Yo-Yo Ma, vars virtuositet vi kan ta del av genom den Oscarsbelönade musiken till Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000).

9. Images (1972)

Bland Williams scores som skrevs före Hajen så är nog det här det allra bästa, men det lär inte tilltala alla på samma sätt som hans mer melodiska verk. Images är en psykologisk film, och musiken är betydligt mer avant-garde än man är van vid från Williams håll. Soundtracket visar inte på annat än kompositörens fascinerande bredd.

10. War Horse (2011)

Man kan lyssna flera gånger på musiken till War Horse och kontinuerligt försöka intala sig själv att melodierna inte är särskilt speciella. Men även om de är tämligen enkla konceptuellt sett, så gör orkestreringen och arrangemanget att man fullkomligt hänförs ändå. Av alla soundtracks som gavs ut år 2011 så är nog det till War Horse det som är lättast att ta till sig.

Denna topplista publicerades den 28 juli 2012.

Tillbaka till alla topplistor på Filmscore.se.