Jerry Goldsmith

Det finns ett gäng “moderna legendarer” – om man får tillämpa en sådan term – i filmmusikvärlden. Med denna benämning åsyftar jag de exceptionella tonsättare som varit verksamma ända in i 2000-talet, men varit med i branschen sedan Singin’ in the Rain-eran. John Williams är en sådan kompositör. Jerry Goldsmith, som faktiskt varit den tre år yngre och idag mer namnkunnige Star Wars-kompositörens handledare, är en annan. Den mycket innovativa Goldsmith står för en rad rent ut sagt makalösa scores.

Jerry Goldsmith

Jerry Goldsmith

Jerry Goldsmith föddes den 10 februari 1929 i Los Angeles. Vid sex års ålder började han spela piano, och visade sådan talang att han några år senare fick chansen att ta lektioner med den legendariske konsertpianisten Jakob Gimpel. Vid 16 års ålder fick ha möjligheten att studera musikteori och kontrapunkt för den italienske kompositören Mario Castelnuovo-Tedesco. Samme man utbildade också kompositörer som ovan nämnda Williams och Henry Mancini (särskilt känd för Rosa Pantern-temat).

Efter att ha hört Miklos Rószas fantastiska musik till Ingrid Bergman-filmen Trollbunden (1945) bestämde han sig för att det var filmmusik han ville satsa på. För att få chansen att läsa kurser hållna av Rósza började han läsa vid University of Southern California, men hoppade sedan av för att kunna gå ett mer praktiskt program.

Redan på 50-talet började Goldsmith skriva musiken till sina första filmer. Emedan många av hans tidiga filmer var succéer så komponerades de av hans soundtracks som är mest välkända idag under perioden mellan slutet av 1960-talet och slutet av 1970-talet. Apornas planet (1968), Patton (1970), Chinatown (1974), Omen (1976), Alien (1979) och Star Trek – The Motion Picture (1979) är makalöst karakteristiska och unika scores. På senare tid hittar vi filmer som Best Shot (Hoosiers, 1986), Ryska huset (1990), Basic Instinct (1992) och Disneys Mulan (1998) som visar på Goldsmiths oerhörda bredd.

I en intervju med David Morgan berättar Goldsmith om sina metoder. När han första gången ser filmen han ska komponera för letar han alltid först och främst efter de “humanistiska värdena”. Han vill hitta ett karaktärsdrag som genomsyrar filmen och som han kan använda för att så ett musikaliskt frö som sedan får utgöra grundidén i hela soundtracket. Han säger också att han inte riktigt tror på den wagnerianska (och i vissa fall “williamska”) ledmotiv-stilen där karaktärer, koncept, platser, och så vidare tilldelas varsitt tema.

Goldsmith dog av cancer år 2004.

Utmärkelser – Jerry Goldsmith

Arton Oscarsnomineringar blev det för Goldsmith, men faktiskt bara en enda utmärkelse (för musiken till Omen). Ingen annan har någonsin fått så “dålig utdelning” på sina Oscarsnomineringar i filmhistorien.

Missa inte!

1. Omen – “Ave Satani”

Kräsna biobesökare i dagens filmsamhälle menar att de gamla skräckisarna inte håller måttet vid sidan av de nya. Åtminstone när det gäller nivå av “läskighet”. Givetvis relaterar detta till effekter och andra stildrag som antingen var begränsade eller konventionellt helt enkelt på ett annat sätt förr i tiden. Omen kommer dock aldrig sluta vara skräckinjagande för någon publik. Tack vare Goldsmith.

2. Ryska huset – Huvudtemat

Av alla filmer med Sean Connery så finns det otaliga som rönt större framgångar än Ryska huset, men jag undrar om det finns någon annan med skotten i huvudrollen där soundtracket kan matcha det Goldsmith komponerade för spionfilmen från 1990. Jazz, stråkar och ryska instrument i ett slående vackert, melankoliskt samspel. Det är svårt att greppa att kompositören bakom “Ave Satani” ligger bakom detta.

3. Patton – “Patton March”

Det krävs fler än två motpoler för att kartlägga Goldsmiths mångsidighet. Denna oförglömliga marsch får utgöra “Östpolen” om Omen är Nordpolen och Ryska huset Sydpolen. De inledande trumpettonerna skapar en fanfar med lite tvetydiga undertoner, vilka vittnar om general Pattons komplexa natur (vilken Goldsmith, enligt egen utsago, baserade sitt soundtrack på).

Hade jag inte varit så principfast så hade jag lagt in ett fjärde tips också – sportfilmen Best Shot – Västpolen i sammanhanget.

Filmer i filmarkivet

Dessa filmer med musik av Jerry Goldsmith kan du lära dig mer om i Filmscore.se:s filmarkiv:

“Jerry Goldsmith” är kompositörsprofil nummer 5 (publicerad den 13 oktober 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.