“Jag är inte bitter”, sa filmkompositören

Min morgonläsning just nu heter The Score: Interviews with Film Composers och är skriven av Michael Schelle. Det är ingen purfärsk bok – den är från 1998 – men den är likväl oerhört intressant. Michael Schelle åker runt och intervjuar närmare 20 olika filmkompositörer, och bland de mest namnkunniga hittar vi Elmer Bernstein, Thomas Newman, Howard Shore och James Newton Howard.

Om det är något som slår en särskilt så är det det generella missnöje som genomsyrar varje intervjuad kompositör när olika frågor som berör deras musik och samarbetet med regissören att göra. Filmkompositör är ett av världens mest eftertraktade yrken, likväl kan man verkligen bli helt “dissad” även som etablerad sådan. Du kan ha arbetat i veckor med att få till det i dina ögon perfekta temat, utan att någon någonsin kommer att få höra det. Det räcker med att regissören säger “nej, inte bra”. Därutöver är du oftast inte närvarande vid den slutliga redigeringen. Ditt välslipade och oerhört skickligt orkestrerade action-soundtrack kan raderas ut på nolltid bara genom att göra ljudeffekterna extra starka. Både James Newton Howard och Mark Isham nämner exempel där de fått se sina action-scores bli lemlästade av ljudeffekter utan att de kunnat ingripa. Visst, man kan tjäna kosing som filmkompositör, men man är då inte den som bestämmer!

Det är tur för dessa fantastiskt skickliga musiker att det finns entusiaster som verkligen lyssnar på soundtracken och njuter av dem – även utan själva filmen. Jag placerar mig stolt i denna kategori människor.

Något jag glömde nämna – i samband med Oscarsgalan hade Filmscore.se besökrekord. 252 stycken!