Howard Shore

Howard Shore är kompositören vars främsta åstadkommande utan tvekan är de totalt 10 timmar musik han skrev för Sagan om ringen-trilogin (även om naturligtvis inte all musik användes). Det är för musiken till dessa filmer hans namn är känt för en så pass bred publik som det är, och det är också dessa han belönats med överlägset flest priser för. Däremot ska man inte bortse från de många andra scores han skapat. När lammen tystnar (1991), Philadelphia (1993) och Ed Wood (1994) är särskilt nämnvärda.

Howard Shore

Howard Shore

Shore föddes den 18 oktober 1946 i Toronto, Canada. Han läste vid Berklee College of Music i slutet av 60-talet (ett universitet numera hem åt en av få kandidatutbildningar med fokus på filmmusik). Han beskriver sitt tidiga musikintresse som oerhört eklektiskt och han har berättat hur han brukade sätta på varenda LP han kunde komma över bara för att få lyssna på musik han aldrig hört förut. Under sina första verksamma år efter sin utbildning spelade han bland annat altsaxofon i bandet Lighthouse, och senare chefsdirigent vid produktionen av TV-programmet The Hart & Lorne Terrific Hour.

1979 fick han sitt första filmuppdrag – David Cronenbergs The brood – missfostret (1979). Med just Cronenberg skulle Shore komma att fortsätta samarbeta, och sedan 1979 har regissören inte gjort en enda film utan Shore.

När man lyssnar till musiken i Sagan om ringen-filmerna får man intrycket av att Shore aldrig gjort något annat än att komponera gigantiska, episka soundtracks för en enorm uppsättning instrument. I själva verket hade han aldrig skrivit musiken till en storskalig actionfilm av liknande slag, och valet att anlita honom förvånade många när det gjordes offentligt. Då förknippades han mest med mörk, olycksbådande musik och filmer som När lammen tystnar och The Game (1997). Men succé blev det ju. Och otroligt nog inte bara komponerade han all den där musiken. Han både orkestrerade och dirigerade den också!

Efter Sagan om ringen anlitades han ganska snart igen av Peter Jackson för att skriva musiken till King Kong (2005). Det slutade inte alls lika bra och Shore fick sparken. Däremot är han tillbaka på god fot med Jackson och jobbar nu för fullt med musiken till The Hobbit-trilogin (2012-14). Bland andra mer sentida scores är det Oscarsnominerade till Hugo (2011) särskilt värt att lyssna på!

Utmärkelser – Howard Shore

Shore har vunnit tre av de fyra Oscars han nominerats till – samtliga av dessa för Sagan om ringen-musiken (en för bakgrundsmusiken till Härskarringen, en för bakgrundsmusiken till Konungens återkomst, och en för sången “Into the West” – också från Konungens återkomst). Han har också vunnit två Golden Globes, ett Saturn Award och en rad Grammys. Nomineringarna är desto fler där.

Missa inte!

1. Sagan om ringen: Härskarringen – “Concerning Hobbits”

Ibland är det de enkla melodierna som etsar sig fast mest i hjärnan. “Concerning Hobbits”-temat återkommer flera gånger i trilogin, och är i grunden inte är särskilt komplicerad konstruktion, men ett genialiskt arrangemang likväl. “Concerning Hobbits” behövs som ett kontrasterande element att falla tillbaka till allteftersom filmerna blir mörkare och mörkare.

2. När lammen tystnar – “Main Title”

När lammen tystnar handlar inte huvudsakligen om Hannibal Lecter, även om det är han som gör filmen mest minnesvärd. I centrum står istället Clarice Sterling, och det är mot och genom hennes känslor och karaktärsuppbyggnad som jag tror Howard Shore skapade detta huvudtema. På något sätt känns detta så mycket bättre och så mycket “rättare” än något mer traditionellt skräck/thrillerartat.

3. Hugo – “The Thief”

Musiken till Hugo strålar av minimalistiska inslag, franska folkdrag och musikaliska referenser till filmens tidiga dagar. I en cue som “The Thief” får man lite av allt möjligt. En välförtjänt Oscarsnominering, utan tvekan!

Filmer i filmarkivet

Lär dig mer om några av de filmer som Shore skrivit musiken till!

“Howard Shore” är kompositörsprofil nummer 16 (publicerad den 14 november 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.