Hans Zimmers bästa soundtracks: 10-i-topp

Hans Zimmer är en kompositör som under en 27-årig karriär skrivit musiken till ca 140 filmer. Jämför det med John Williams, som  har klarat av lika många titlar, fast under en (i skrivande stund) 54-årig karriär. Det är svårt att säga om Zimmer vunnit ännu fler priser än han har gjort nu om han lade lite mer tid och omsorg på varje film, men även om han inte hamnar på min absoluta favoritlista, så råder det inga tvivel om att han har en mycket hög lägstanivå.

Jag har inte sett alla Hans Zimmers filmer, men jag har lyssnat så mycket på hans soundtracks som jag har kunnat, och därigenom tror jag att jag är redo att sammanställa mina personliga favoriter i en liten topplista!

1. Lejonkungen (1994)

Det som imponerar allra mest med Hans Zimmer är hans förmåga att absorbera andra kulturer, och knyta till sig skickliga musiker från världen över. Tillsammans med Lebo M och Elton John satte han ihop ett av filmvärldens mest makalösa öppningsnummer – “En värld full av liv” (original – “Circle of Life”). Men Lejonkungen har mer musik än så. De teman som Zimmer skrev för filmens bakgrundsmusik är fullständigt storartade, och frågan är om han någonsin kommer att skriva något så bra igen. I skrivande stund har Zimmer bara fått en Oscar, och den erhöll han för sin musik till Lejonkungen.

2. Prinsen av Egypten (1998)

Om man ser till musiken, så är nog Prinsen av Egypten allra mest känd för sången “Det sker ett underverk” (“When You Believe”) som vann en Oscar och gjordes världsberömd av Whitney Houston och Mariah Carey. Hans Zimmer skrev inte sången, men arrangerade den på ett makalöst sätt. Men återigen, man får inte låta sångerna ta för mycket plats i minnet. Zimmers score väver in vokalmusik, harmoniska skalor, och en väldig massa stråkar, och resultatet gör verkligen den starka berättelsen om Moses rättvisa. Jag läste för några månader sedan på ett forum hur någon medgav att han eller hon lyssnat på spåret “The Burning Bush” och därigenom blivit religiös. Huruvida detta var att gå till överdrift eller inte är svårt att säga, för när man lyssnar på musiken så känns det faktiskt inte som någon omöjlighet.

3. Gladiator (2000)

Musiken till Gladiator är inte bara grandios utan också väldigt intelligent. Lägg märke till på hur många olika sätt Hans Zimmer har dragit nytta av den mänskliga röstens alla egenheter i klippet till höger, som spelar filmens huvudtema. Liknande wailande röster kan höras i bland annat James Horners musik till Troja (läs mer), vilket vittnar om det inflytande Zimmer och hans musik till Gladiator haft. Lisa Gerrard, som sjöng in de flesta av musikens inslag av vokalmusik, hade en sådan betydelse för utvecklingen av filmens soundtrack i sin helhet så Zimmer begärde att hon fick ett erkännande som kompositör i filmens eftertexter.

4. Inception (2010)

Att börja samarbeta med Christopher Nolan innebar en knuff i rätt riktning för Hans Zimmer. Den tyske kompositören erbjöds chansen att vara mer experimentell än i de flesta av de tidigare produktioner han varit en del av. Rent harmoniskt sett håller sig dock Zimmer rätt lugn i Inception, men de elektroniska effekter han drar nytta av ger musiken en väldigt kompakt, tung “andning”, som på ett magnifikt maner flyter ihop med handlingens drömscenarion. De musikaliska idéerna och motiven är sällan komplicerade, och bjuder inte på mycket i melodiväg. I vanliga fall retar jag upp mig på sådant, men Inception är ett undantag som heter duga. Mer konkreta teman hade bara förstört den här filmen. Det är istället upprepade, ständigt växande små celler av musik som bygger upp det här soundtracket – precis som man vill ha det.

Hans Zimmer - topplista över hans bästa soundtracks5. The Dark Knight (2008)

Christian Clemmensen på Filmtracks.com menade i sin recension att det nio minuter långa “Why So Serious?” – Jokerns tema – absolut inte gick att lyssna på. Dessutom går den huvudsakliga komponenten av kompositionen – en lång, utdragen ton –  inte ihop med Jokerns komplexa karaktär. “Två-dimensionellt”, skriver Clemmensen, som för övrigt skrivit en rad andra recensioner som jag aldrig kommer att köpa. Problemet är att Clemmensen tänker två-dimensionellt – han har en ständig oförmåga att arbeta in klangfärg i sitt tänk. Den växande Jokertonen är en utmärkt studie i hur en ton kan innehålla allt. Det finns en puls utan slagverk, en tung andning utan en människa i syne, och tusentals övertoner som riktigt sticker – som ett vasst kaskadregn. Vi behöver inte analysera tonen mer för att förstå att den tillför något helt annat än en ensam viola hade gjort. The Dark Knight är ett av Zimmers bästa och mest genomarbetade scores.

6. Rain Man (1988)

Zimmers lysande musik till den här filmen, som blev hans genombrott, görs tyvärr inte alls rättvisa på Soundtrack-CD:n (bara två spår finns med – resten är sånger). Musikens stil är mycket säregen, och skapar lite av en egen värld (försök placera den geografiskt – du kommer få problem). Just detta smälter strålande bra ihop med autistiske huvudpersonen Raymonds förvirrade sinnesstämning när han lämnar sitt hem för första gången på många långa år.

7. Spirit – Hästen från vildmarken (2002)

När jag var och såg “Spirit” på bio var jag inte särskilt gammal, men jag minns ändå hur jag tog bakgrundsmusiken till hjärtat och tänkte “det här är bra”. Det tror jag inte jag gjort på ett så medvetet sätt tidigare. Huvudtemat är oerhört snyggt.

8. Den tunna röda linjen (1998)

Musiken rör sig inte fort. Och det ska den inte heller. Det ligger en melankolisk tyngd över Hans Zimmers musik till Terence Mallicks vackra krigsfilm, samtidigt som han väver in asiatiska instrument såsom koto och shakuhachi för att sätta oss i rätt sinnesstämning.

9. Pirates of the Caribbean: Död mans kista (2006)

Vad denna film beträffar, läs “Svarta pärlans förbannelse” också. Zimmer skrev ett antal strålande teman för den första Piratfilmen med Johnny Depp i huvudrollen, men majoriteten av musiken där skrevs av Klaus Badelt. För den andra filmen, där musiken också är strålande (även om “Kraken”-temat känns mer galet än genomtänkt), skrev Zimmer all musik.

10. Da Vinci-koden (2006)

Filmen gjorde inte storsuccé, men soundtracket sålde i många exemplar, och vi talar om musik som återigen beskrivs på bästa sätt som “storslaget”, “storartat”, och “stort”. Dessutom är det långt ifrån harmoniskt och melodiskt enformigt, vilket man ibland upplever med sådana här monstruösa soundtracks.

Denna topplista publicerades den 30 juli 2012.

Tillbaka till alla topplistor på Filmscore.se.