Erich Korngold

Bland filmmusikens allra tidigaste pionjärer återfinns namn som Max Steiner, Alfred Newman, och sist men inte minst – Erich Korngold. Den klassiskt skolade Korngold (han är till och med från Wien – den klassiska musikens hemstad) komponerade sin filmmusik i den senromantiska andan, och han använde ofta ledmotiv (i John Williams musik till Star Wars ekar Korngolds stil i var och varannan fras). Mest förknippas han med musiken till den mest prisade av alla Robin Hood-filmer – Robin Hoods äventyr (1938).

Erich Wolfgang Korngold

Erich Wolfgang Korngold

Erich Wolfgang Korngold föddes i Wien den 29 maj 1897. Han var ett musikaliskt underbarn utan dess like, och hade vid 16 års ålder redan skrivit sin första opera. Det var också tack vare den klassiska musiken som Korngold vid 36 års ålder flyttade till Hollywood för att hjälpa till med en filmversion av Mendelssohns En midsommarnattsdröm (1842). Två år senare skrev han musiken till Äventyraren Anthony Adverse. Två år efter det kom Robin Hood (1938). Och oscarsstatyett blev det för båda filmerna (även om den första av dem inte officiellt gick till Korngold utan till chefen för musikdepartementet som arbetade med filmen).

En personlig favorit är Slaghöken (1940), regisserad av Michael Curtiz och med Errol Flynn i huvudrollen (samma legender var med och skapade Robin Hoods äventyr), där Korngolds sätt att använda ledmotiv på kreativa sätt är slående.

Trots att Korngold ses som en av de främsta pionjärerna inom musiken i den tidiga Hollywooderan så var hans tid i branschen faktiskt inte särskilt lång. Efter ett drygt decennium kom han på att han längtade alldeles för mycket tillbaka till konserthuset, och under sina tio sista levnadsår (1947-1957) komponerade han inte musiken till en enda film.

Utmärkelser – Erich Korngold

Två Oscars på fyra nomineringar totalt är knappast världsrekordet, men man får inte glömma att Korngold bara skrev musiken till nitton filmer. Med tanke på hur många filmer Max Steiner, John Williams och Hans Zimmer har skrivit musiken till är det ett imponerande åstadkommande.

Missa inte!

1. Robin Hoods äventyr – “Main Title”

Det är svårt att välja ut en särskild “cue” från Robin Hoods äventyr (1938), så det får bli det heroiska och äventyrliga huvudtemat. Faktum är att filmmusiken inte tilltalade Korngold så jättemycket i början, och när han fick erbjudandet om att komponera till denna jätteproduktion var han i Österrike och dirigerade operor. Beslutet att tacka ja har han troligen att tacka för sitt liv. Korngold var jude, och Nazitysklands annektering av Österrike (Anschluss, mars 1938) ägde rum strax efter att han åter lämnat landet.

2. Slaghöken – “Orchestral Suite”

Det känns inte som att det går att välja mellan alla de fantastiska melodier och ledmotiv som Korngold komponerade till denna andra äventyrsklassiker med den stilige Errol Flynn i huvudrollen. Det fanfarliknande tema som ljuder i början är det ledmotiv som används för skeppet “The Albatross”, där Errol Flynns rollkaraktär är kapten.

3. Äventyraren Anthony Adverse – “Suite”

När det gäller sådana här gamla filmer så får man ofta nöja sig med en orkestersvit. Originalinspelningarna finns inte alltid utgivna på CD. Sviter är dock inte att underskatta eftersom man får smaka lite på allting. Som julbord ungefär. Musiken till Anthony Adverse är utomordentligt välskriven, och är samtidigt tillräckligt symfonisk för att man ska kunna njuta av den utan själva filmen.

“Erich Korngold” är kompositörsprofil nummer 24 (publicerad den 16 december 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.