En apelsin med urverk: musik

Namn: En apelsin med urverk (också: “A Clockwork Orange”)

Originaltitel: A Clockwork Orange

Premiärår: 1971

Regissör: Stanley Kubrick

Kompositör: Walter (Wendy) Carlos

Medverkande: Malcolm McDowell, Patrick Magee m.fl.

Utmärkelser:

Kommentar:

En apelsin med urverk - A Clockwork Orange - musik

 A Clockwork Orange
(1971) on IMDb

En apelsin med urverk är ett sällan använd titel, och istället förekommer “A Clockwork Orange” desto oftare även i Sverige. Den här filmen blev bannlyst och fördömd för sitt ultravåld och budskap. Musiken i filmen, skriven av Walter Carlos (senare Wendy Carlos), baseras faktiskt på både huvudpersonen Alexs våldsfixerade psyke och den psykologiska inställning som Carlos förutsåg att publiken skulle ha till filmen. Därutöver förekommer kolossala mängder Beethoven-musik (Alex är besatt av Beethoven) och även bitar ur Edward Elgars “Pomp and Circumstance”. Huvudtemat är faktiskt en transkription av ett stycke från barocken – Henry Purcells “Funeral of Queen Mary”. Konsten att låna, och skapa något nytt från lånet, är ett av Carlos expertområden.

Att arbeta tillsammans med Stanley Kubrick var aldrig lätt, särskilt inte om man var kompositör. Han är känd för att i slutändan skrota merparten av den nykomponerade musiken, för att istället använda klassisk musik.  Till produktionen av 2001 – Ett rymdäventyr, skrev exempelvis Alex North stora mängder musik. Allt åkte i soptunnan. Kubrick har ofta fått kritik för att hans musikaliska beslut lett till svagare scener än om originalmusiken hade använts. Även till “A Clockwork Orange” skrevs det betydligt mer musik än det användes. Det kan Wendy Carlos intyga.

Läs också om Wendy Carlos musik till The Shining.

Detta är filmartikel nummer 94Filmscore.se. (Publicerad 8 september 2011).

Läs om musiken i fler dramafilmer!