Den lilla sjöjungfrun: musik

Namn: Den lilla sjöjungfrun

Originaltitel: The Little Mermaid

Premiärår: 1989

Regissör: Ron Clements m.fl.

Kompositör: Alan Menken

Medverkande: Jodi Benson, Samuel E. Wright m.fl.

Utmärkelser: Oscars för bästa bakgrundsmusik och bästa sång (“Havet är djupt”)

Kommentar:

Den lilla sjöjungfrun - musik

 The Little Mermaid
(1989) on IMDb

Den lilla sjöjungfrun är baserad på H.C. Andersens saga med samma namn från 1837, och Disneys 28:e klassiker. Efter många år av ljumna mottaganden innebar denna film en ny storsuccé för Walt Disney Pictures, som vid det laget (1989) bara producerat 8 klassiker på de 22 senaste åren. Under de 22 år som i skrivande stund har gått sedan Den lilla sjöjungfrun gick upp på biograferna har Disney producerat i genomsnitt en klassiker varje år.

Det största genidrag som Disney någonsin har gjort är att anlita Alan Menken som sångkompositör för Den lilla sjöjungfrun. Sedan dess har Menken (bara Disneyklassikerna räknade) vunnit 8 Oscars åt Disney (av totalt 19 nomineringar). Menken har därutöver fått fyra nomineringar för andra projekt, däribland tre stycken för Förtrollad, också den i Disneys regi. Den musik som skrevs för Den lilla sjöjungfrun är en magisk komposition av pampiga huvudteman, ledmotiv, och sånger. Menken anlitades ursprungligen bara för att skriva sångerna, men efter att ha skickat en demo med förslag till bakgrundsmusik till regissörerna fick han sedan score-jobbet också. Bland de mer fantastiska aspekterna av musiken till Den lilla sjöjungfrun återfinns förstås oscarsbelönade “Havet är djupt”, som är inspirerad av calypso-musiken från Trinidad & Tobago. Introt är ett av de läckraste som skrivits och spelas av steelpan. Textförfattaren är Howard Ashman, som två år senare avled i AIDS, och ses som “den som gav sjöjungfrun sin röst”.

Intressant att veta om musiken i Den lilla sjöjungfrun:

– Tonarten G dominerar. I de ljusare, gladare låtarna används ofta G-dur, som i det inledande huvudtemat, “Happy Ending” och “Tour of the Kingdom”. I de mörkare sångerna används ofta G-moll, som i “The Storm” och “Eric to the Rescue”

– Många figurer har ett särskilt instrument som symboliserar dem. Kung Triton symboliseras av valthornet, Prins Eric av oboen, Måsart av klarinetten, och Ariel ofta av flöjten. Tänk på det nästa gång ni ser Den lilla sjöjungfrun!

– Synthesizrar och electric piano används ganska ofta, bland annat i “Hela min värld” och “Del av din värld”. Det vanliga akustiska pianot används dock nästan aldrig.

– Ursulas ledmotiv är faktiskt refrängen av “Ni förkrympta små liv” och den återkommer ofta fast så skicklig invävd av Menken så att många tar det för ett annat tema. Lyssna exempelvis på den cue (det CD-spår) som heter “Kroken och snoken” eller “Flotsam and Jetsam” och spetsa öronen när fioler och violor börjar spela en melodi. Just det, det är samma som “Ni förkrympta små liv”, bara i ett helt nytt musikaliskt sammanhang.

Läs också om Alan Menkens musik till Skönheten och Odjuret.

Detta är filmartikel nummer 61Filmscore.se. (Publicerad 20 juli 2011).

Tillbaka till musik i barn- och familjefilm.