Namn: Amelie från Montmartre
Originaltitel: Le fabuleux destin d’Amélie Poulain
Premiärår: 2001
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Kompositör: Yann Tiersen
Medverkande: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz m.fl.
Utmärkelser: César Award för bästa musik.
Kommentar:
Amelie från Montmartre är utan tvekan den internationellt sett mest populära franska filmen från 2000-talet. Soundtracket gör verkligen intryck, och känns igen av många. Den nominerades till hela fem Oscars, vilket är många för nomineringar för en utländsk film.
Något av det mer intelligenta Jean-Pierre Jeunet såg till att göra i produktionen av Amelie från Montmartre (och han gjorde mycket intelligent – filmen har blivit en av de mest populära franska filmerna någonsin) var att anställa Yann Tiersen som kompositör av filmens soundtrack. Musiken till Amelie från Montmartre har haft en underlig förmåga att sätta sig även hos de som vanligen inte tänker så mycket på, eller bryr sig så mycket om filmmusiken. Mycket beror det nog på Yann Tiersens förmåga att arbeta med melodier och verkligen ta till sig den där riktigt franska folksjälen. Musiken är piano- och framför allt dragspelsbaserad. Och fantastisk.
Jean-Pierre Jeunet ska ha hört Yann Tiersens musik för första gången i en bil tillsammans med sin produktionsassistent, som satte på en skiva (utan något egentligt syfte) som Jeunet aldrig hört förut. Han blev såld på musiken, köpte alla Tiersens album, och kontaktade honom för att be honom skriva musiken till sin nya film. Vissa av de stycken som används komponerades inte särskilt för filmen, utan förekom i Tiersens tidigare album.
Det mest intressanta instrument du kan höra på soundtracket är troligtvis cykelhjulet (i slutet av “La Dispute”).
Detta är filmartikel nummer 93 på Filmscore.se. (Publicerad 8 september 2011).
Läs om musiken i fler dramafilmer!