Att blogga och uttrycka sig intelligent om film kräver om något en ständig filmtillförsel. Musiken har i den bemärkelsen varit enklare för min del, Brightonbo som jag är. Jag kan logga in på Spotiykontot på de flesta håll i världen, … Läs mer
Kategoriarkiv: Allmänt
Jag har tidigare förvarnat om att aktiviteten på den här bloggen kan komma att minska kraftigt i framtiden, av anledningen att den hamnar så i skymundan. Den här hemsidan startades inte som en aktiv blogg utan som en hemsida med … Läs mer
Det är lite mindre skoj att uppdatera bloggen, nu när sidan har återgått till sitt gamla utseende. Som jag nämnt tidigare hade upplägget med bloggen på startsidan sina fördelar, då jag kunde skriva om filmmusik på ett mer aktivt maner, … Läs mer
Ja det blev en ny design på sidan, och det är med glädje jag noterat att det lett till att fler fått upp ögonen för Spotifylistan, som i skrivande stund har 50 prenumeranter. Det finns dock fortfarande mycket kvar att … Läs mer
Då och då letar sig filmmusiken in i konserthusen. För sådana där riktiga Hollywood Blockbusters skrivs ofta väldigt dramatisk, lyssnarvänlig musik, och inte sällan komponeras en så kallad svit (“suite” på engelska). När man talar om soundtracks är en svit … Läs mer
Ja, jag lyckades ju pricka in vinnarna i Oscarskategorierna “Bästa sång” och “Bästa musik”. Det var ju skönt det, eftersom det inte direkt kryllar av filmmusiksidor på det svenska nätet. Är man ute och cyklar med sina teorier så är … Läs mer
Jag går med raska steg mot nästa studieperiod, och planerar i vanlig ordning ägna ungefär en timme i veckan åt Filmscore.se Planerna för den kommande perioden lyder som följer: Kompositörsprofiler Jag har alltid dragit mig från att faktiskt skapa ordentliga … Läs mer
Varför tar jag inte tillfället i akt och försöker reda ut några av de termer som jag konstant använder här på Filmscore.se utan att förklara dem? Det är inte helt övertydligt alla gånger vad som exempelvis är skillnaden mellan ett … Läs mer
Som föreställande sofistikerad kulturidkare så ansluter jag mig gärna till den grupp människor som (regelbundet och överlägset) suckar över det generella endimensionella musiktänket. Och med “endimensionella” menar jag just det – mer specifikt i form av en basgång. Jag stöter … Läs mer
Det finns en rad intressanta teorier kring filmmusik. En av dem kommer från Michel Chion, som skrivit boken Audio-Vision: Sound on Screen. Huvudargumentet i boken är att vi inte “ser” och “hör” separat när vi ser en film med musik … Läs mer