Alex North

Då och då måste man ta chansen och bekanta sig med några av de sedan länge framlidna genierna inom filmmusiken. Alex North var ett sådant geni. Denne kompositör från Pennsylvania var känd för sin vilja att förnya och förändra normer, och hans kanske mest kända filmer är de regisserade av Elia Kazan med Marlon Brando i huvudrollerna från början av 50-talet. Musiken till Linje Lusta (1951)  är exempelvis hans.

Alex North

Alex North

Alex North föddes i Chester den 4 december 1910. När Elia Kazan gav honom jobbet att komponera för Linje Lusta var han redan 40 år fyllda, och hade främst en bakgrund inom konstmusiken. Valet sågs som tämligen oväntat, men resultatet blev ett storskaligt jazzbaserat score som kan ses som det första av sitt slag. Året därpå fick han chansen igen med Viva, Zapata! (1952), där han tog steget och skapade betydligt mer modernistisk musik än vad som var standard under denna period (de senromantiska drag så typisk i den tidiga Hollywoodmusiken var fortfarande allnärvarande). Att han låtit sig inspireras av den välkände amerikanska modernistiska kompositören Aaron Copland är mer än tydligt.

North fick möjligheten att skriva musiken till Stanley Kubricks episka film Spartacus (1960) vilket ledde till en Oscarsnominering. Han skrev också ett helt score till Kubricks klassiker 2001 – Ett rymdäventyr (1968), som skrotades helt av den färgstarke regissören. Kubricks beslut har sågats av många framstående kompositörer och regissörer, som menar att den klassiska musik som används istället knappast är så klippt och skuren för många av filmernas scener som Norths musik hade varit.

Utmärkelser – Alex North

North tilldelades makalösa 15 Oscarsnomineringar under sin verksamma period, men lyckades inte kamma hem en enda statyett. En Golden Globe blev det emellertid år 1968 för Fiskarens skor. Han har emellertid tilldelats ett Lifetime Achievement Academy Award – ett pris som bara en annan kompositör – Ennio Morricone – erhållit.

Missa inte!

1. Linje Lusta – “Main Title”

Huruvida klippet spelar originalversionen är osäkert, eftersom detta oerhört klassiska huvudtema spelats in vid flera senare tillfällen (bland annat av Jerry Goldsmith). Musiken var inom filmmusiken oerhört nydanande för sin tid, inte bara vad stilen beträffar, utan också hur den används. North spelade betydligt mer på huvudpersonernas psykologiska sinnesstämningar, och använder inte alls den konventionella ledmotiv-teknik som fortfarande utgjorde standarden.

2. Spartacus – “Love Theme”

Ett av de bästa uttalade kärlekstemana som någonsin skrivits. Inte bara melodin är vacker, utan det som nästan tilltalar mest är de livliga, närmast lekfulla kontramotiven som levereras av i synnerhet träblåsinstrumenten. Det var då för väl att Kubrick gick med på att inkludera detta i filmen.

3. Viva, Zapata! – “Gathering Forces”

Efter ett rörande inledningstal av Jerry Goldsmith kan du i klippet till höger avnjuta Norths genialiskt konstruerade “Gathering Forces” från den andra stora långfilmen han komponerade för – Elia Kazans Viva, Zapata! Ta sedan gärna och lyssna lite till Aaron Copland (t.ex. El Salón México), och lägg märke till de klara kopplingarna. 10-15 år senare skulle dessa mer modernistiskt amerikanska konstmusikinslagen komma att vara betydligt mer vanliga inom filmmusiken. Elmer Bernsteins huvudtema till 7 vågade livet (1960) är ett praktexempel.

Filmer i filmarkivet

Läs mer om Alex Norths musik i följande film:

“Alex North” är kompositörsprofil nummer 23 (publicerad den 16 december 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.