Thomas Newman

Thomas Newman är en av Hollywoods mest innovativa och originella kompositörer, vars distinkta stil man känner igen bara efter att ha hört ett par av hans scores. Newman kan knappast gnälla på brist på genetiska förutsättningar. Hans far Alfred Newman var även han filmkompositör, och ståtar dessutom med nio Oscars – mer än någon annan tonsättare i branschen (dessutom är Walt Disney den enda individ som fått fler Oscars om man räknar in alla kategorier!) Vidare är han lillebror till David Newman, vars musik vi bland annat kan göra i tecknade Anastasia (1997). David och Thomas är dessutom kusiner till Randy Newman, som är särskilt känd för sitt samarbete med Disney Pixar och sina trallvänliga sånger (t.ex. ”You’ve Got a Friend in Me” från Toy Story).

Thomas Newman

Thomas Newman

Det vore dock inte rätt att se Thomas Newman endast i ljuset av sina släktingar. Han föddes den 20 oktober 1955 och utbildade sig vid Yale University. Första filmuppdragen kom 1984, och under de tidiga åren fick han fascinerande många möjligheter att arbeta med flera olika regissörer (annars är det rätt vanligt att filmkompositörer i början av sina karriärer, innan de skapat sig ett namn, gör ganska många filmer med samma regissörer).

Musiken i filmer är ”sekundär” har Newman sagt i en intervju. Han frälser sällan biopubliken med ett dramatiskt, gigantiskt supertema. Hans musik tar istället en mycket mer diskret, tillbakadragen roll. Därutöver har hans förkärlek för vissa ackord och annorlunda instrument (i synnerhet stämda idiofoner) hjälpt honom att utveckla en helt egen filmmusikstil som kan kännas igen även i hans tidiga scores (såsom En kvinnas doft, 1992).

På senare år har Newman fått otaliga storfilmsuppdrag, däribland Hitta Nemo (2003), Benjamin Buttons otroliga liv (2008), Wall-E (2008) och senast Skyfall (2012).

Utmärkelser – Thomas Newman

Tio Oscarsnomineringar har det blivit för Newman, men fortfarande inte en enda vinst! Måhända vågar inte ”The Academy” belöna de mer subtila, finurliga scores som Newman står för. Vidare har han nominerats till ett antal Golden Globes, vunnit tre Emmys, och dessutom tagit hem en BAFTA och en Annie.

Missa inte!

1. Road to Perdition – ”Road to Chicago”

”Road to Chicago” är fylld till bredden av saftiga newmanska harmonier, men framför allt är den så extremt tjusigt konstruerad. Som svallande vågor som successivt stiger och växer i intensitet och styrka. Tonarten inte mer än halvdefinierad. Det allra bästa är att man inte har hört något liknande förut. Jag menar, vilken annan cue i ett soundtrack påminner detta om?

2. American Beauty – ”Main Title”

Sam Mendes American Beauty var en av de nyare filmer som Ingmar Bergman faktiskt hann med att prisa. Och filmen är utan tvekan fantastisk. I centrum står en olycklig familjefar, en karriärsdriven fru, och en förvirrad och ”tonårsdottrig” tonårsdotter. På papperet verkar den inte erbjuda en så unik filmupplevelse som Mendes regissörshjärna och Newmans på alla sätt unika soundtrack gör den till.

3. Hitta Nemo – ”Field Trip”

Jag väljer att ta med detta korta spår från soundtracket till Hitta Nemo för att jag aldrig hört lekfullhet och livlighet fångats upp i musik på ett så enkelt och elegant sätt förut. Det är något sprudlande, bubblande genomlyckligt över musiken. Som såpbubblor ungefär.

Filmer i filmarkivet

Följande av de filmer som Thomas Newman skrivit musiken till kan du bekanta dig mer med i filmarkivet på Filmscore.se:

”Thomas Newman” är kompositörsprofil nummer 10 (publicerad den 10 november 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *