Horner-motivet

Jag har tidigare, både på bloggen och i ett par artiklar, noterat att James Horner har ett särskilt, distinkt, fyra toner långt motiv som han älskar att använda i sina soundtracks. Jag har tidigare poängterat att han använder det aktivt i både Troja (2004) och Avatar (2009), och att ett snarlikt motiv används i Maratonmannen (1976), till vilken musiken skrevs av Michael Small. Med det ville jag påvisa att Horner tycks låna lite väl fritt från både andra kompositörer och sig själv. Men vid det laget hade jag fortfarande inte sett Enemy at the Gates (2001), där samma motiv används en miljon gånger.

Jag var därefter tvungen att kolla om inte någon gjort en grej av det här än, och mycket riktigt krävdes det inte mycket letande innan jag stötte på följande:

Här får vi höra att motivet används flitigt även i en tidigare Horner-film: Willow (1988). En användare poängterar också att motivet har sitt ursprung i Rachmaninoffs musik. Ett ”motif of doom” helt enkelt, som Horner utan tvekan har använt i för många filmer och tjatat ut. Det är ju knappast ett av de mer subtilare motiven vi har hört i filmmusikhistorien …


Kommentarer

Horner-motivet — 1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *