Filmkompositörer

Den här artikeln erbjuder lite blandad fakta om de bästa filmkompositörerna sedan filmens begynnelse. Målet är bland annat att bidra med lite namnkunnighet, så att du när du sedermera sitter och ser på en film och läser ”Music by Thomas Newman” under inledningen direkt kan göra en koppling och tänka att ”den här filmkvällen blir en härlig musikalisk upplevelse”.

Sedan 2012 finns det nu också drygt 20 artiklar om specifika filmkompositörer, länkarna till vilka du hittar alldeles här nedan!

Läs om några av de skickliga tonsättare som ligger bakom filmmusiken:


——

Innan artiklarna ovan skrevs bestod detta avsnitt endast av en artikel där jag valt ut fem viktiga kompositörer i filmmusikhistorien och beskrivit deras gärning. Om denna skulle vara av intresse så är det just den som följer nedan. Längst ner på sidan återfinns en lista över vilka kompositörer som plockat hem flest Oscarsstatyetter inom kategorin ”Best Original Score”.

Max Steiner (1888-1971) – en av de första

Mest kända filmer King Kong (1933), Borta med vinden (1939), Casablanca (1942)

Antal Oscar – 3

Antal Oscarsnomineringar – 26

Varför han lyckades som filmkompositör – Max Steiner var ett musikalisk underbarn redan tidigt, då han tog pianolektioner med Johannes Brahms, läste musik under Gustav Mahler, och skrev sin första operett vid 16 års ålder. Han drevs av en väldig musikalisk lust och läste in fyra års musikstudier inom loppet av två.

Särskilt bidrag till filmmusikenKing Kong var en av de första välkända filmerna med ett utpräglat score skrivet specifikt för själva filmen. Steiner var en av frontfigurerna i standardiseringen av filmmusikens roll som vi känner den idag.

Filmtipset – Borta med vinden.


Musiken till Borta med Vinden sägs vara bland det främsta som skrivits av en filmkompositör och ett av historiens största mysterier är varför denna film inte erhöll någon Oscar för bästa filmmusik.

——

Bernard Herrmann (1911-1975) – mönsterbrytaren

Mest kända filmer Citizen Kane (1941), Psycho (1960), Taxi Driver (1976)

Antal Oscar – 1

Antal Oscarsnomineringar – 5

FilmkompositörVarför han lyckades som filmkompositör – Bernard Herrmann hade förmågan och kanske framför allt modet att ta risker med sin musik. När han etablerade sig hade filmhistoriens musik nästan uteslutande varit inspirerad av romantiska kompositörer såsom Brahms och Wagner, och ofta var den skriven för stor symfoniorkester. Herrmann lät sig influeras av mer samtida kompositörer, och när han sedan började samarbete med Alfred Hitchkock var framgångssagan påbörjad på allvar.

Särskilt bidrag till filmmusikenCitizen Kane (1941) var ungefär 10 år före sin tid med dissonanser, kromatiska tonföljder, helt enkelt filmmusik på det mer konstnärligt dramatiska planet. Herrmann visade att det fanns fler uttryckssätt än storslagna melodier och smäktande harmonik.

Filmtipset – Psycho.


Den berömda duschscenen från Psycho har lika berömd musik. Vem som helst kan placera de upprepade, sirenliknande ljuden av stråkar vid mordtillfället, men det är långt ifrån alla som kan Herrmanns namn.

——

John Williams (1932-) – återupplivaren

Mest kända filmer Hajen (1975), Star Wars (1977), Harry Potter och de vises sten (2001)

Antal Oscar – 5

Antal Oscarsnomineringar – 48

Varför han lyckades som filmkompositör – John Williams verkar ha tillgång till ett evigt flöde av melodier och harmoniska kombinationer, och hans förmåga att skapa musik som klistrar sig fast som pophitar hos åhöraren är minst sagt fascinerande.

Särskilt bidrag till filmmusiken – John Williams tog tillbaka symfoniorkestern och de svävande melodierna till filmmusiken. Han återupplivade karaktärspecifika teman (speciella melodier/satser för särskilda personer i en film, t.ex. Darth Vader’s tema) och trollband en helt ny generation med sin musik. Den genre där han har utmärkt sig mest kan därför ses som neoromanticism – ny romantik.

Filmtipset – Harry Potter och de vises sten.


John Williams har som filmkompositör en fantastisk förmåga att alltid skapa den musik som känns precis rätt för ändamålet. Hur rätt är inte detta för den magiska berättelsen om Harry Potter?

——

Alan Menken (1949-) – Disneys räddare

Mest kända filmer Skönheten och Odjuret (1991), Aladdin (1992), Ringaren i Notre-Dame (1996)

Antal Oscar – 8

Antal Oscarsnomineringar – 19

Varför han lyckades som filmkompositör – Alan Menken hade på intet sätt några särskilt imponerande förutsättningar från början, son till en tandläkare som han var. Det var hans kärlek till Broadway-musikaler och entusiasm när det gällde att spela och sjunga som gjorde honom så pass stor. Sedan att Disney till slut gav honom chansen blev det riktiga startskottet.

Särskilt bidrag till filmmusikenTaran och den magiska kitteln, Mästerdetektiven Basil Mus, Bernard och Bianca och Oliver och gänget. Så många fler filmer än så lyckades inte Disney skrapa ihop under loppet av ett dryg decennium under 70- och 80-talet. Inga av filmerna mottogs på det succéartade sätt som Disney Animation Studios var vana vid. Men runt början av 90-talet skapade Disney några av sina största succéer i historien, och det mycket tack vare Alan Menkens fantastiska musik. För sina fyra första filmer för Disney erhöll han åtta Oscarsstatyetter.

Filmtipset – Ringaren i Notre-Dame.


För sin musik till Ringaren i Notre-Dame nominerades bara Alan Menken till en OScar. Kanske tyckte juryn att han fått lite många utmärkelser? Nej, inte kanske. Det måste ha varit så.

——

Hans Zimmer (1957-) – Lejonkungen av synthesizer

Mest kända filmer Rain Man (1988), Lejonkungen (1994), Gladiator (2000)

Antal Oscar – 1

Antal Oscarsnomineringar – 9

Varför han lyckades som filmkompositör – Hans Zimmers vilja att arbeta och lyckas med det han gör är beundransvärd. Sedan 1982 har han skrivit musiken till över 100 filmer – ett genomsnitt på ungefär fyra om året. Med tanke på att flera av filmerna är riktigt stora produktioner är det ett fullkomligt makalös meritlista

Särskilt bidrag till filmmusiken – Hans Zimmer var den första kompositörer som utmärkte sig som användare av den digitala synthesizern. Utan den hade filmmusik aldrig kunnat skapas i den utsträckning och med den fart som den gör idag, till ett oändligt flöde av TV-serier och filmer. Han var och är en vägvisare. Sen skrev han bakgrundsmusiken till Lejonkungen, och det är ett stort bidrag i sig. I Zimmers filmmusik får ofta elektroniska arrangemang samexistera med traditionell symfonisk orkestermusik.

Filmtipset – Gladiator.


Här har Hans Zimmer skapat musiken med digital synthesizer varpå han har låtit en orkester spela in den. Samma år skapade han musiken till fyra ytterligare storfilmer och nio avsnitt av en TV-serie.

——

Flest Oscar för bästa filmmusik, 20-i-topp (här räknas inte ”best song”):

1. Alfred Newman – 9 – (43 nomineringar)

2. John Williams – 5 – (48 nomineringar)

3. Johnny Green – 4 – (12 nomineringar)

4. André Previn – 4 – (11 nomineringar)

5. John Barry – 4 – (6 nomineringar)

6. Alan Menken – 4 – (5 nomineringar)

7. Max Steiner – 3 – (26 nomineringar)

8. Ray Heindorf – 3 – (17 nomineringar)

9. Morris Stoloff – 3 – (17 nomineringar)

10. Miklós Rósza – 3 – (16 nomineringar)

11. Dimitri Tiomkin – 3 – (14 nomineringar)

12. Maurice Jarre – 3 – (8 nomineringar)

13. Ken Darby – 3 – (6 nomineringar)

14. Roger Edens – 3 – (6 nomineringar)

15. Saul Chaplin – 3 – (5 nomineringar)

16. Adolph Deutsch – 3 – (5 nomineringar)

17. Franz Waxman – 2 – (11 nomineringar)

18. Henry Mancini – 2 – (7 nomineringar)

19. Erich Korngold – 2 – (3 nomineringar)

20. Howard Shore – 2 – (3 nomineringar)

——

Har du tagit dig igenom hela artikeln? Då vet du vilka filmer du ska leta efter!

Artikel publicerad den 11 augusti 2010. Uppdaterad den 4 juni 2013. 


Kommentarer

Filmkompositörer — 7 kommentarer

  1. Pingback: De bästa kompositörerna | Filmscore.se

  2. Hej!
    Finns det någon kvinnlig filmkompositör som fått en oscar för sin filmmusik?
    Musikhälsningar Karin

  3. Hej Karin!

    Kvinnor är sorgligt underrepresenterade i filmmusik-världen. När jag satte ihop artiklarna med alla Oscarsvinnare genom tiderna la jag i ärlighetens namn inte märke till ett enda kvinnonamn (dubbelkolla gärna!)

    Däremot finns det flera riktigt duktiga kvinnliga filmkompositörer, bland annat Rachel Portman.

    MVH Oliver Lindman, Filmscore.se

  4. TACK! sjukt bra, gör en lista på favorit filmmusiken och det här har verkligen hjälpt mig!

  5. Helt rätt, Mats!

    Som sagt, även om det inte finns så många riktigt namnkunniga kvinnliga kompositörer så finns det ändå en del som bör föras fram i ljuset.

    För att nämna en till: Wendy Carlos förknippas kanske främst med tidig synthesizer-musik i den elektroniska musikvärlden, men vad hon gjort för filmer som Clockwork Orange är oerhört bra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *