Fantasyfilm: musik

I den här texten tänker jag låta fantasy inkludera andra filmer som handlar om det övernaturliga, såsom science fiction-filmer. Detta är förstås inte renlärigt på något sätt, men utgör ett bra sätt att introducera ett viktigt filmmusik-koncept. Både fantasy- och science fiction-filmer tar oss till världar som är främmande för oss, och det där ”främmande” elementet går också att uttrycka musikaliskt.

När det gäller fantasyfilmer så är tricket ofta att göra musiken lika magisk som den värld som ställs inför åskådarens ögon. Att uppnå rätt atmosfärer är en av nycklarna till ett bra score. Några av de allra tidigaste filmerna inom sci fi-genren använde sig av elektronisk musik. Givetvis hade detta att göra med att den elektroniska musiken var helt ny, och nästan lika utomjordlig som de rymdmonster man kunde se på duken. Konsten att skapa rätt atmosfär är A och O även här.

Inledningsscenen till Harry Potter och de vises sten (2001) är ett strålande exempel. John Williams ger oss inte för en sekund någon anledning att tveka att den här berättelsen kommer att kretsa kring det som för oss uppfattas som magi. Gnistrande idiofoner och kromatiska stråkskalor strålar samman i ett virrvarr av ljud, och när vi ser de första spåren av magi (Dumbledore släcker ned gatan) så förstärker Williams släckningarna av varenda gatlykta med instrumentala effekter.

Musik i fantasyfilmerVisste du förresten att John Williams ursprungliga arrangemang till Hedwig’s Theme, som är det mest kända och återkommande Harry Potter-temat, är ett av tidernas mest utmanande att framföra? John Williams ska inför första inspelningsdagen med London Symphony Orchestra ha låtit meddela orkesterns konstnärliga ledare att de borde ta en titt på musiken innan inspelningen drog igång (eftersom musikerna i filmorkestrar är så oerhört skickliga notläsare är detta mycket sällan ett måste). Denna varning togs tyvärr med en nypa salt, och en av musikerna har i en intervju beskrivit den panik som utbröt på morgonen under första inspelningsdagen när de fick se noterna och insåg vad det skulle behöva prestera. Lyssna på det stråkarna gör i detta stycke så förstår du nog!

Det finns bara en genre för denna sorts musik, och det är just fantasy. Inte i någon annan film skulle man riktigt förstå vad alla intressanta ljudkonstellationer stod för.

Förbjuden värld (1956) var en av de första riktiga sci fi-filmerna. Bröderna Barrons elektroniska musik till filmen är avant-garde på hög nivå, och därmed svår att ta till sig som självständig musik och tycks vara lite från en annan värld. I filmen illustrerar den emellertid alla utomjordliga inslag på ett utmärkt sätt. Klipp från filmen har försetts med inbäddningsförbud, men ta gärna titt på en scen också. Den här är bra!

Att få chansen att skriva för fantasy- och sci fi-filmer gör att man får en del extra färger på paletten att måla med som man kanske inte har tillgång till i andra filmer.  I grunden handlar det ändå om att låta fantasin tala ganska mycket, och ens begränsningar tänjs en aning när det inte är lika livsviktigt att åskådarna ständigt kan relatera till det som pågår på duken. Om filmen tar en till en annan värld – varför skulle inte musiken få göra detsamma?

Fantasy- och sci fi-filmer i filmarkivet på Filmscore.se

Artikel publicerad den 26 februari 2012.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *