Disneylåtar 20-i-topp – topplista på Filmscore

Filmscore.se har tidigare inte ägnat sig överdrivet mycket åt ranking, och detta är den första topplistan som publiceras på sidan. Temat? Disneylåtar! Som tidig nittiotalist har man växt upp under en period då Disney plockade hem vinst efter vinst i kategorin bästa sång på Oscarsgalorna. Samtidigt finns det äldre klassiker med sånger som inte får (och aldrig kan) glömmas!

Den här topplistan har konstruerats efter ett antal spännande kriterier som jag inte kommer att gå igenom i detalj för var och en av de Disneylåtar som listas, men det rör sig om följande:

a) Melodi – Hur tilltalande är melodin? Är den lätt att ta till sig?

b) Kulturell insats – Hur återspeglar låten filmens geografiska sättning?

c) Orkestrering – Hur är låten arrangerad. Vilka element berikar låten?

d) Vad tillför låten? – Vad för låten för insats i filmen? Får den fram karaktärsdrag? Teman? Förmedlar den en berättelse? En känsla? Hur bra gör den allt detta?

Upplev magin - samla Disneys klassiker!

Med detta i åtanke åtar sig nu Filmscore.se uppgiften att ranka tidernas bästa Disneylåtar. De kommer också att bäddas in från Grooveshark – en tjänst där dessvärre låtar ofta försvinner. Om någon av nedan listade Disneylåtar inte längre kan hittas, kontakta sidan, eller använd en annan tjänst såsom Spotify för att lyssna på den! Vill du läsa mer om Disneyfilmer i övrigt så finns här en sida om Disneyklassiker där det också står mycket om filmernas musik! Besök denna sida om du vill lära dig ännu mer om Disneymusik

Disneylåtar – 20-i-topp:

1. En sång från Notre Dame (Ringaren i Notre Dame, 1996)

Det är lätt att älska ”En sång från Notre Dame” (”Bells of Notre Dame”) bara för att den är den kanske absolut mäktigaste av alla Disneylåtar. Men den är så mycket mer än så. Lyssnar man noga upptäcker man vilka influenser Alan Menken drog nytta av när han skrev denna över sex minuter långa sång. Menken väver in medeltida zigenarmusik både vad harmonier och instrument beträffar, och därutöver är den så för berättelsen betydande kyrkomusiken allnärvarande. Kyrkklockorna används på ett genialiskt sätt, och bakgrundskörens ständigt ackompanjerande texter är tagna ur ett Requiem. Med ”En sång från Notre Dame” kastas åskådaren in i berättelsen på ett dramatiskt sätt. Samtidigt får vi med hjälp av dess noter lär känna halva medeltidsparis samt både ondskans och ångestens ansikte. Den enda negativa aspekten man kan tänka sig är att den kanske inte är den mest barnanpassade av alla Disneylåtar. Vissa budskap kan vara svåra att snappa upp för de minsta. Det räcker dock inte för att peta ner ”Sång i Notre Dame” från tronen.

2. En värld full av liv (Lejonkungen, 1994)

Elton Johns fantastiska låt i all ära, men det som är den mest bidragande faktorn till att ”En värld full av liv” är en av tidernas bästa Disneylåtar är arrangemanget av denna låt, som är fullkomligt oslagbart. Själva öppningsscenen där djuren reser sig till tonerna (på Zulu) från Lebo M är så genialisk att de trettio första sekunderna av Lejonkungen slår till och med Ringaren i Notre Dames mäktiga kyrkklockor i ”Disney-makalöshet”. Hans Zimmer ska ha mycket credit här!

3. Färger i en vind (Pocahontas, 1995)

En makalös melodi (Disneys bästa?) gör att ”Färger i en vind” är en av världens bästa Disneylåtar. En makalös melodi, och fantastisk orkestrering. Lägg märke till hur Alan Menken också fångar upp budskapet med musikaliska element, och även platsen och kulturen (pentatonisk skala används exempelvis nästan uteslutande).

4. Havet är djupt (Den lilla sjöjungfrun, 1989)

Hur fångar man upp en havsvärld med musik? Där nere finns det inte många kulturer som faktiskt musicerar och som man kan hämta inspiration. Ändå lyckas Mr. Menken skapa ett bubblande scenario med bland annat steelpans och marimbor och en oerhört catchy melodi.

5. Var nöjd med allt som livet ger (Djungelboken, 1967)

Synd att det inte gick att återskapa den fantastiska ordvitsen i originalet (”Bare Necessities”). ”Var nöjd som livet ger” förtjänar den här höga placeringen av den enkla anledning att av alla Disneylåtar som finns gör ingen en lika glad. Melodin och trumpetens jazziga kontramelodi – farligt bra.

6. Alla snubbar vill ju vara katt (Aristocats, 1970)

Den svenska versionen kanske inte har lika bra text som originalet, men i fallet Aristocats gör faktiskt de svenska skådepelarna en långt bättre sångarinsats. Oavsett bristande sångarinsatser i originalet är det här en oerhört läcker Disneylåt som på ett briljant sätt fångar upp det där mystiska och lite kaxigt överlägsna intryck som katter brukar göra.

7. Skönheten och Odjuret (Skönheten och Odjuret, 1991)

Magiskt skönt orkestrerad och en av Disneys vackraste sånger – ”Skönheten och Odjuret”. Julie Andrews har denna som favorit bland Disneylåtar, och hon är med all säkerhet inte ensam.

8. Hej hå! (Vi till vår gruva gå!) (Snövit och de sju dvärgarna, 1937)

Förutom att få andra Disneylåtar gör en så munter måste man berömma kompositörerna av denna sång. På ett elegant sätt vävs ”hacka mot sten” och vissling in i ett läckert potpurri. Möjligen en aning illa syncat, åtminstone i originalversionen, vilket märks på slutet.

9. Bli vår gäst (Skönheten och Odjuret, 1991)

Bara en sådan sak som att använda dragspel på ett utmärkt sätt ger den här redan fantastiska sång en extra dimension. Som lyssnare blir man lika häpen som Belle.

10. Ser du stjärnan i det blå? (Pinocchio, 1940)

Disneylåtar - Benjamin SyrsaDen Disneylåt som har kommit att förknippas mest med Disney är också den som är mest laddad med sjungande magi. Filmversionen hittades tyvärr inte, men L. Armstrongs tolkning är mycket bra.

11. Jag kan klara av det (Herkules, 1997)

Rungande valthorn. Smäktande stråkar. En riktigt bra melodi. ”Jag kan klara av det” sjunger av hjältemod.

12. Arabiska natt (Aladdin, 1992)

”Tusen och en natt” i ett nötskal med harmonisk skala. Dessutom är låten en av Disneys häftigaste.

13. Hakuna Matata (Lejonkungen, 1994)

En av de mest svängiga och klassiska av alla Disneylåtar. Måhända borde denna vunnit Oscar istället för ”Känn en doft av kärleken”? Även här läckert arrangemang av E. John och H. Zimmer.

14. Mössens sång (Askungen, 1950)

Ännu en av de mest genialiska Disneylåtarna som skapats. Bara idén är beundransvärd. Melodin är dessutom riktigt catchy!

15. Jag vill ju va’ som du (Djungelboken, 1967) 

”Jag vill ju va’ som du” har blivit en av våra mest populära barnsånger. Det är inte svårt att se varför. Att lyfta fram det rent humana i en apflock mitt i djungeln (och i resten av Djungelbokens olika figurer) med samtida jazz och läcker scatsång är från början en strålande idé. Att sedan genomföra den på ett strålande sätt ger en 15:e plats på Filmscore.se:s topplista över Disneylåtar.

16. Spegelbild (Mulan, 1998)

”Spegelbild” är resultatet av Matthew Wilders förmåga att kombinera en mycket vacker melodi med kinesiska skaltraditioner och instrument. Därutöver har vi en mycket stark text konstruerad av David Zippel.

17. (Du hör inte) Hemma på går’n (Kogänget, 2004)

Jag ska inte sticka under stolen med att jag funderade på att lägga den här ännu högre upp. Kogänget ses visserligen som en av Disneys sämsta filmer, men musiken i den är faktiskt inte alls dålig. Och man blir kolossalt glad av ”(You Ain’t) Home on the Range”, som dessutom är mycket bra orkestrerad och fångar upp miljön på ett lysande sätt.

18. Solsken (Ringaren i Notre Dame, 1996)

”Solsken” har två delar, vilka är lika makalöst intelligent komponerade båda två. Först förklarar Frollo i en mörk melodi för Quasimodo att han hör hemma i tornet. Sedan övergår Quasimodo i en fantastiskt glädjefylld sång i C-dur. Lyssna särskilt på övergången mellan dessa två delar. Beundransvärt. Två fantastiska Disneylåtar i en.

19. Heffaklumpar och tesslor (Filmen om Nalle Puh, 1977)

Den här Disneylåten har skrämt 1000-tals barn runtom i världen. Den animerade biten är otrolig, men man får inte missa hur mycket själva sången bidrar. Melodin och sångaruppsättningen tar särskilt höga poäng.

20. Det svänger i lägret (Tarzan, 1999)

Det bästa man som Disneykompositör kan göra är att se till vad filmen har i form av miljöer, figurer, och kulturer. Sedan kan man bygga sin musik utifrån det. När Phil Collins gjorde det så kläcktes idén om att scenen där djuren ödelägger människornas läger faktiskt var en sång – och varje ljud fanns redan nedtecknad. En elefant? Bingo, en trumpet! En massa prylar och pytslar? Bingo, slagverk! Så skapas riktigt bra Disneysånger.

Tveka inte att kommentera och komma med synpunkter om denna topplista!

Topplista publicerad den 23 augusti 2011.

Tillbaka till alla topplistor på Filmscore.se.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *