Alan Menken

Alan Menken är en amerikansk musikal- och filmkompositör som i synnerhet förknippas med en rad Disneyfilmer. Han ses som en starkt bidragande faktor till varför Walt Disney Company, efter många år av halvdana, icke-frekventa produktioner, lyckades triumfera igen. Under 80-talet fram till 1989 producerades bara fyra filmer, minst tre av vilka fick ett ganska ljumt mottagande. År 1989 kom Den lilla sjöjungfrun, vilket innebar stor succé. Under 90-talet gick en film ut på biograferna varje år förutom 1993. Med hjälp av Menken hade Disney hittat tillbaka till det charmiga filmmusikalstuk som gjorde klassiker som Snövit och Pinocchio till ”all-time favorites”.

Alan Menken

Alan Menken

Alan Menken föddes den 22 juli 1949 i New York. Han visade tidigt ett stort musikintresse och tog lektioner i både piano och fiol. I familjen fanns det dessutom ett stort intresse för Broadway-musikaler, som den unge Alan således fick bekanta sig med tidigt. När universitetet nalkades så blev det emellertid först doktorsstudier för Menken, varpå han insåg att musik nog passade honom bättre.

Efter många år som klubbpianist och jingelkompositör skrev han sin första professionella musikal, Gud bevare Mr. Rosewater, vid närmare 30 års ålder. Här, redan 1979, samarbetade han med textförfattaren Howard Ashman, som skulle komma att bli hans kollega även i de första Disneyfilmerna. Det var också med Ashman som musikalen Little Shop of Horrors (1982) skrevs. Denna Menkens första Broadway-musikal gjorde stor succé, och fyra år senare blev den också film.

Med all säkerhet var just Little Shop of Horrors den främsta bidragande faktorn till att Alan Menken och Howard Ashman anlitades av Disney inför produktionen av Den lilla sjöjungfrun. Inledningsvis var det tänkt att radarparet bara skulle stå för sångerna, men efter att Menken producerat några smakprov på orkestrala arrangemang och varianter av sina sånger och teman, fick han skriva bakgrundsmusiken också.

Menken och Ashman skrev därefter sångerna till Skönheten och Odjuret (1991) tillsammans, innan vilkens premiär Ashman tragiskt avled i aids. Tillsammans med välkände textförfattaren Tim Rice fortsatte emellertid Menken med Aladdin (1992) och samarbetade senare med Stephen Schwartz (också textförfattare) för att skriva sångerna till Pocahontas (1995) och Ringaren i Notre Dame (1996). Dessutom är sångerna till Herkules (1997), Kogänget (2004), och Trassel (2010) Alan Menkens skapelser. Till samtliga av de nyss nämnda filmerna står Menken dessutom för bakgrundsmusiken.

Alan Menken tycks besitta en närmast gudomlig förmåga att skriva melodier, och hans orkesterarrangemang är alltid fullsmockade av färgglada slingor och finurligt konstruerade kontramotiv.

Utmärkelser – Alan Menken

Alan Menken har erhållit fler Oscars än någon annan levande människa – 8 stycken totalt. Makalöst nog erhölls samtliga för endast fyra filmer, vilka händelsevis råkar vara hans fyra första för Disney – Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, och Pocahontas. Han belönades för bakgrundsmusiken till samtliga av dessa, samt för sånger som ”Havet är djupt”, ”Skönheten och Odjuret”, ”En helt ny värld”, och ”Färger i en vind”. Totalt har det blivit 19 Oscarsnomineringar för Menken, som också kan skryta om 7 Golden Globe-statyetter och 11 Grammys.

Missa inte!

1. Ringaren i Notre Dame – ”Bells of Notre Dame”

Jag kommer nog aldrig sluta tjata om den här sången, men jag nog aldrig stött på en annan filmmusikalsång där det finns så mycket att upptäcka. Gör dig själv en tjänst och försök att lyssna utan att bry dig om texten över huvud taget. Vad mer upptäcker du? Vad sjunger kören? Vad gör trumpeterna? Vad gör hornen? Vad gör flöjterna? Det här en studie i perfekt orkestrering. Perfekt balans trots en enorm mängd musikaliska element.

2. Skönheten och Odjuret – ”Transformation”

När vi ändå är inne på perfekt orkestrering så går det inte att bortse från ”Transformation”, som visar på Menkens förmåga att ta sina egna teman och smälta samman dem i en kavalkad av orkestrala under, samtidigt som filmens händelseförlopp varsamt tas vara på. Du kan lyssna på ”Transformation” 500 gånger och ändå upptäcka något nytt varje gång!

3. Pocahontas – ”Finale”

Ringaren i Notre Dame har mycket stark konkurrens när det gäller priset för bästa öppningsscen i en Disneyfilm (Lejonkungens inledning är också oerhört bra), men jag undrar om ändå inte Pocahontas krossar allt motstånd när det gäller slutscen. Menken tar till flera av filmens musikaliska teman och motiv i uppbyggnaden av denna slutscen, varefter han efter ett genialiskt crescendo överskyler oss med den Oscarsvinnande sången ”Färger i en vind” i gigantisk kör- och orkestertappning.

Filmer i filmarkivet

Följande filmer med musik skriven av Alan Menken kan du läsa mer om i Filmscore.se:s filmarkiv:

”Alan Menken” är kompositörsprofil nummer 2 (publicerad den 28 september 2012).

Återgå till avsnittet Kompositörer.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *