Actionfilm: musik

Vad innebär det att skriva musik för actionfilm? Många kompositörer menar att man inte ska skriva för genren utan för filmen, men samtidigt finns det en väldig efterfrågan efter just storslagen actionmusik. När man som åskådare sätter sig i biosalongen vet man vad man väntar sig. Här är några av de utmaningar som man står inför när man ska skriva musik för actionfilm:

1. Hur skriver man traditionell actionmusik som infriar publikens förväntningar utan att vara cliché?

2. I vilken utsträckning ska man skriva för actionscenen och i vilken utsträckning ska man ta vara på miljön, bakgrunden, och personerna?

3. När ska man så att säga ”hit the action” med ett fortissimo-ackord eller ett cymbalslag och när passar det inte?

4. Hur balanserar man starka ljudeffekter med musiken?

Actionfilm - musikAtt få till musik som inte drunknar under ljudeffekterna i en intensiv actionscen är inte det lättaste. James Newton Howard menar att musiken måste anpassas vid sådana här tillfällen. Många höga och låga frekvenser måste användas, eftersom de är de enda som kommer gå fram samtidigt som det inträffar en frontalkrock på bioduken. John Barry, i en intervju med Michael Schelle, varnar emellertid för att överdriva musiken vid de allra starkaste ljudeffekt-scenerna, och förespråkar ett samspel mellan musik och effekter där de båda elementen avlöser varandra i styrka.

Lyssna noga till musiken i denna scen i Inception (actionfilm från 2010). Lägg märke till hur musiken ofta är något nedtonad när de allra mest högljudda ljudeffekterna ljuder, och starka trumslag kommer ofta alldeles efter ett fall eller en kollision. Vid 1.21 kan ni höra att musiken nästan drunkar men precis håller sig kvar, varefter den sekunden senare blir tydlig igen när bilen faller av vägen. Hans Zimmers oscarsbelönade musik är mycket väl anpassad till filmens action.

Sen finns det soundtracks där kompositören inte riktigt uppfyllt våra förväntningar som åskådare av en actionfilm. Goldeneye (musik = Eric Serra) är ett exempel. Tyvärr fick klippet till höger bytas ut till ett kortare några månader efter den här artikeln publicerades. Ni märker ändå i klippet att Serra står för en ganska loj approach, där han gått in för att modernisera James Bond-musiken, men inte riktigt levererat. Just det var också hans uppgift. Bond behövde moderniseras. John Barrys soundtrack till de äldre Bond-filmerna är fantastiska, visserligen, men den engelske tonsättaren gjorde själv bedömningen att hans gamla teman inte passade längre (han tillfrågades för att skriva musiken även till Goldeneye). Vad Serra gör är att han dock knappt tar vara på någon action alls. I slutet av klippet (flygplansscenen) hittar vi emellertid ett bra exempel på nyttjandet av höga frekvenser för att musiken inte ska drunkna i ljudeffekterna (från flygplanet). Typiskt för en actionfilm.

Det finns också actionfilmer där actionen överdrivs en smula med musiken. Det finns många exempel på det – i synnerhet hos de många B-actionfilmer som producerats under senare år. Musiken till Troja (2004) skrevs först av den libanesiska kompositörer Gabriel Yared, vilket resulterade i soundtracket du kan höra i klippet till höger. En testpublik menade dock att musiken i alltför stor utsträckning tog över allt annat genom att vara stark, dramatisk och accentuerad konstant. James Horner fick sedan ta över jobbet, och han gick ut i media och fördömde Yareds musik. När man ser detta klipp så inser man snabbt att det ligger något i testpublikens bedömning – man får inte riktigt möjlighet att ”andas” någon gång. Trots det finns det många som menar att Yareds musik till hade passat bättre för just denna storslagna actionfilm – bland annat recensenten på Filmtracks.com!

Actionfilmer i filmarkivet på Filmscore.se

Musiken i följande filmer kan du läsa om och lyssna till i Filmscore.se:s filmarkiv:

Artikel publicerad den 14 januari 2012.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *